Skip to main content
header

עבודות תלמידי המחלקה לצורפות ואופנה בבצלאל

אם בעבר היה היוצר קשור קשר בלתי אמצעי לצרכים, לחומרים, לתרבות ולסביבה בה יצר, בדורות האחרונים התרופף הקשר עם החומר ותהליכי הפקתו ועיבודו: מדרכי הייצור ומההשלכות של השימוש בחומרים אלה או אחרים על הנמענים, תרבותם ומרחבם הגיאו-פוליטי, כמו גם על האנשים העומדים מאחורי שרשרת הייצור הגלובלית ועל הסביבה בכלל.

מהות המפגש שלנו היום עם חומרים והמקורות מהם הם באים, עם הסביבה בה הם נוצרים ואליה הם מיועדים  חשובה במיוחד לאור הסכנות האקולוגיות בפניהן אנו ניצבים כיום, על-מנת להרחיב את נקודת המבט כך שתהיה אחראית ברמה הסביבתית, בתהליך העבודה הפדגוגי והמקצועי. אופיו של החומר הנבחר על-ידי המעצב או היצרן הנו קריטי.

על המעצב/ת והתעשייה בעיקר בתחומנו להתייחס לכל ברירה ובעיה העולה במהלך תהליך העיצוב והייצור כבעלת השפעה מרחיקת-לכת וארוכת-טווח מבחינת תוצאותיה העתידיות על האדם והסביבה.

קרוב לגוף

עבודות התכשיטנות שנוצרו לאחר מחקר מעמיק,  עוסקות באפשרותו של אובייקט בסביבה הקרובה של הגוף – תכשיטים וכלים - לשמר זרעים כסמל לתפיסה תרבותית רחבה על העולם שמסביב. בתכשיטים, מתקיימת אף האפשרות להצמיח מחדש.

אילו, גם בוחנים מחדש את המושג תכשיט – שתפקידו לא לקשט בלבד, אלא להצליח לייצר גם פונקציה תורמת סביבתית מעונד/לובש עצמו.

גם מבחינת 'חוקי' החומרים הקפידו העבודות של רותם, ויקטוריה ותמר להפריד בין חומרים, ובעבודה של אור – החומרים ממש ניתנים למחזור.

אור הלברכט
סטודיו ראשי תכשיטים שנה ב' תשס"ו. חומרים: לבד, כסף, חוט סיליקון

 

 

רותם לוינסון
סטודיו ראשי תכשיטים שנה ב' תשס"ח. חומרים:  כסף, פליז, דשא

 

 

ויקטוריה זימן
סטודיו ראשי תכשיטים שנה ג' תשס"ח. חומרים: כסף, רשת נירוסטה, זכוכית, גומי, שעם.

 

 

תמר קבילו
פרויקט גמר תשס"ו.  חומרים: עץ בוק, פליז

 


תמורות

ראשיתה  של סדרת העבודות אלו במחקר מעמיק על צרכי משתמשים ועל אנרגיות חלופיות הניתנות לנשיאה ושימוש פשוט בסביבת הגוף הקרובה. חלקן בתחומי החפצים והתכשיטים, חלקן בלבוש:
עבודות הלבוש בודקות את אפשרויות השימוש הפונקציונאלי באנרגיות הסולאריות לצרכים יומיומיים (אנדריי גלזרמן, באמצעות רכיבה על אופניים, נאגרת אנרגיה בלבוש להמשך פעילות פונקציונאלית – כמו מיחשוב נייד וכדו').

העבודה של הלה דאודי, שעוסקת ביופי, מתייחסת אל האנרגיה כמקור ל'אבני חן חלופיות', ועשוייה אף היא בחומרים אורגניים, ובמערכת סולארית הניתנת לפירוק ומיחזור.

עבודת התאורה של פלוגה מבקשת לבדוק את הכוח הפשוט – זה המונע ע"י המשתמש, המכני, הראשוני. גם העבודה הזו נעשתה בחוקי המחזור של חומר מופרדים, הניתנים לשימוש חוזר, ומערכת התאורה, הניתנת לפירוק.

 

איתמר פלוגה
חומרים: פלדה, פלדת כסף, רכיבים אלקטרוניים, נוריות לד.
קורס תאורה תשס"ז.
גוף תאורה – דינמיקה: גוף התאורה מנסה להעביר תחושה של כליאה, מחד – ניתן להרים את הפלדה הכבדה רק בעזרת שתי הידיים והתנועה, מוגבלת ביותר אך אינסופית, המבטאת את התקוה לחופש – מאידך.
גוף התאורה מופעל ע"י מיקור סוויץ ונדלק רק כאשר הוא מורם מהרצפה.
הוא יושב במרכז מנגנון ג'יירו – שלוש טבעות המחוברות זו לזו בצירים ניצבים מה שמייצר תנועה מעגלית אינסופית אך התאורה עצמה נשארת ממורכזת ופונה תמיד כלפי מטה.

 

 

אנדרי גלזרמן
חומרים: בדים: רשת, מחזיר אור וגומי, תאים סולאריים, בד, סיבים אופטיים.
פרויקט גמר תשס"ח: "אופניים בעיר הגדולה".

קונספט:
-  לגייס את שדה האופנה וקהל המשתמשים הפוטנציאלי בתחום הרכיבה למען שמירה על
    איכות החיים והסביבה.
-   לתרום לפיתוח תרבות רכיבה כחלק אינטגראלי מאורח חיים בריא, אישי וציבורי.
-   לעצב לבוש "לרוכב האופניים החדש" ובכך ליצור קוד לבוש מזוהה לרוכב, כשותף פעיל  במגמה הירוקה.
-   לפעול למען יצירת מודעות רחבה – "מסה קריטית" – נגד זיהום אוויר.  מתוך חזון שבעתיד הרחוב יתרוקן מאוטובוסים, מוניות ומכוניות. חזון של רחוב ללא זהום  אוויר, ללא אגזוזים הפולטים תוצרי דיזל בנזין וגז לאוויר שאנחנו נושמים.
-  לסייע ביצירת "ריאות ירוקות" של הולכי רגל ורוכבי אופניים שיזכו לחזור ולממש את  הקשר הישיר בין האדם והטבע בסביבת המגורים

 

 

הילה דאודי
חומרים: צמר גולמי, נורות לד, חוטי נחושת מצופיים, פליז.
סטודיו ראשי תכשיטים שנה ג' / סולארי תשס"ח. תכשיטי חורף.

התכשיט עוסק בקשר שלנו לטבע ולעונות השנה ובהשפעת האור על מצב רוחנו. התכשיט קולט את קרני השמש, אוגר אותן, ופולט אור בכל זמן שנרצה. 

 

 

עתי חן
חומרים: זהב 24K, רכיבים אלקטרוניים, קבצי מחשב.
פרויקט גמר תשס"ו: זכה בשנת תשס"ו בפרס לוקמן לאמנות יישומית, השתתף בתערוכת השמוק
2007 כיום לומד לתואר שני ב- Akademie der Bildenden Kunste Munich

עבודתו של עתי עוסקת ב'חוק שימור חומר', כל העבודה עשוייה מגוש זהב אחד, שעוצב לכדי תכשיטים יפיפיים והותך כל פעם מחדש, כשרק זיכרון תמונתם נותר. כך, החומר מאפשר ייצור חוזר. כל הצילומים הללו נערכים לכדי מצגת שקופיות על-גבי MP4, הנענדת כתכשיט חדש בכל פעם. העבודה עוסקת בשאלות רחבות לגבי תפקידו של היוצר בעידן הפוסט תעשיתי – אל מול מסורות הקרפט, במושג תכשיט יקר (הגוש הנו זהב טהר, 24 קאראט), באופני ענידה ועוד.

 

 

דפנה ברקאי
נעלי תהפוכות (נעליים  שחורות): נעלי התהפוכות נוצרו בהשראת נסיעה ברכבת הרים, הן מעניקות לנועל אותן תחושת יציבות במרחב רעוע והפכפך.
הנעל עשויה עור קשיח, המשמש לרב ליצור סוליות, ועובד בטכניקה ייחודית לפריצת גבולות הסוליה אל הנעל כולה. 
גם כאן מתקיימת עבודה בחומר אחד, המאפשר פירוק והפרדה.


 

נוצר בתאריך: 01/04/09
עודכן בתאריך: 17/01/11