
פרוייקט ENGINEER
ENIGINEER הוא פרויקט של האיחוד האירופי לשילוב של לימודי הנדסה בהוראת המדעים בבתי הספר היסודיים ובמוזיאוני מדע, שהתקיים במסגרת התכנית ה-7 בין השנים 2011-2014. מוזיאון המדע ע"ש בלומפילד ירושלים יזם והוביל את הפרויקט וכיום החומרים שפותחו במסגרת הפרויקט מוטמעים בתוכנית הלימודים במדעים וטכנולוגיה של משרד החינוך.
בפרויקט פותחו יחידות הוראה המשלבות תחומי הנדסה שונים בלימודי המדע והטכנולוגיה בבית הספר היסודי. הפיתוח התבסס על ניסיון עשיר ומוצלח של תכנית שפותחה במוזיאון המדע בבוסטון בשם Engineering is Elementary ופועלת כיום עם למעלה משני מיליון תלמידים ברחבי ארה"ב. מובילי התוכנית במוזיאון המדע בבוסטון שימשו כיועצים ומלווים לתוכנית ENGINEER.

לפרויקט, שנוהל על ידי מוזיאון המדע ע"ש בלומפילד ירושלים, היו שותפים 26 ארגונים: 10 מוזיאוני מדע, 10 בתי ספר, אוניברסיטאות וארגונים מקצועיים מאירופה, מוזיאון המדע בבוסטון, וחברת ניהול פרויקטים ישראלית. בכל אחת מעשר המדינות שהשתתפו פעלו יחד מוזיאון מדע ובית ספר יסודי, לפיתוח יחידת תוכן בתחום הנדסי אחד. כל יחידות ההוראה שפותחו תורגמו ל- 10 שפות, והן נגישות לכל באופן חופשי על רשת האינטרנט.
השותפים בתכנית מאמינים שהנדסה יכולה להוות מפתח להגברת העניין של תלמידים בלימודי מדעים, מאחר והיא קשורה לחיי היומיום ונגזרת מעולמם של התלמידים. אנו מקווים כי התכנית תגביר את האוריינות המדעית טכנולוגית של התלמידים - משימה קשה ומורכבת אך חיונית לפיתוח כישורי המאה ה21, ותעודד תלמידים לבחור בתחומים אלו ללימודים וקריירה בהמשך. התכנית תוכננה כך שתהיה אטרקטיבית גם לבנות, בהיותה מבוססת על משימות בעלות ערך לחברה ומשמעותיות לעולמן, ובכך שביצוע המשימות נעשית בעבודת צוות ונותנת ביטוי ליכולות אישיות מגוונות.
בישראל, התכנית, שאושרה מקצועית על ידי הפיקוח על הוראת מדע וטכנולוגיה במשרד החינוך, תומכת במדיניות שמוביל מינהל מדע וטכנולוגיה לשילוב תהליכי למידה בדרך החקר ופתרון בעיות, ולפיתוח של מיומנויות החקר המדעי. היחידות שפותחו לווו על ידי הפיקוח על הוראת המדעים והטכנולוגיה במשרד החינוך. חלק מיחידות ההוראה משולבות בתוכנית הלימודים וחלקן יכולות לשמש את המורים להעשרה, לפעילות בקבוצות קטנות וכדומה. הרעיון העומד בבסיס תכנית ENIGINEER הוא שיתוף פעולה בין מערכת החינוך הפורמלית למוסדות תרבות וחינוך בלתי פורמליים – מוזיאוני מדע. אנחנו במוזיאון המדע בירושלים מקווים כי פרויקט זה יהווה דגם לפתוח של שיתופי פעולה רבים נוספים.

במסגרת הפרויקט, מוזיאון המדע חבר לבית ספר 'נתיב זבולון' במודיעין ויחד עם רכזת המדעים של ביה"ס פותחה יחידת הוראה בתחום של הנדסה ביו-רפואית בהקשר של מערכת הנשימה ומדידת נפח. כל מדינה צוותה למדינה אחרת מתוך המדינות המשתתפות וכל אחת בדקה במקביל לפיתוח היחידה שלה גם את הפיתוח של המדינה שצוותה לה. מדינת ישראל עבדה יחד עם יוון ובחנה את הפיתוח שלהם בתחום של הנדסה ימית (ולהפך).
להלן היחידות השונות שפותחו על ידי השותפים השונים:
מדינה | שם היחידה ומשימת האתגר | תחום תוכן מדעי | תחום ההנדסה | יחידות להורדה למחשב |
ישראל | שואפים (ונושפים) קדימה! תכנון ובניית מכשיר למדידת נפח נשיפה מירבי | מערכת הנשימה, מדידת נפח | הנדסה ביו-רפואית | עברית אנגלית |
איטליה | בריכה להצלת צפרדעים תכנון ובניית בריכת נוי | תכונות של סוגי קרקעות | הנדסה גיאו-טכנית | עברית אנגלית |
הולנד | צלילי המוזיקה תכנון ובנייה של כלי נגינה | קול | הנדסה אקוסטית | עברית אנגלית |
שבדיה | שואבים ומנקים! תכנון ובנייה של שואב אבק | חשמל (מעגלים חשמליים) | הנדסת חשמל | עברית אנגלית |
צ'כיה | חיים חדשים תכנון ובנייה של מערכת השקיה | צמחים, הובלת מים | הנדסה חקלאית | עברית אנגלית |
דנמרק | נעלי הקסם תכנון ובניית סוליות נעליים עמידות לקור | מעבר חום, בידוד תרמי | הנדסת חומרים | עברית אנגלית |
יוון | חוף מבטחים תכנון ובניית רפסודה | ציפה ושקיעה | הנדסה ימית | עברית אנגלית |
צרפת | צעצוע של סיפור תכנון ובנייה של מנגנונים מכניים | מנגנוני תמסורת | הנדסת מכונות | עברית אנגלית |
בריטניה | דואים למרחקים תכנון ובניית דאון | כוחות (תעופה) | הנדסת תעופה | עברית אנגלית |
גרמניה | שומרים על איזון תכנון ובניית פסל קינטי (מוֹבַּיְיל) | כוחות ( שווי משקל) | הנדסת מכונות | עברית אנגלית |
נוצר בתאריך:
25/12/12
עודכן בתאריך:
08/01/17