Skip to main content

הדרכות ייחודיות למבוגרים במוזיאון המדע

פרוטוקול ועדת חינוך 23.12.2012

נוכחים:
צוות – מיה הלוי, אלעד פז, לאה כהן, אראל  מוריס, מיכל נחמני, אתי אורון, ורדה גור בן שיטרית, דעה ברוקמן, טל בר לב, דיאנה פינוס, דפנה עפרון, אסתי ברזנר  
מדריכים – סג'א זידאן, חנן שופמן, דניאל לוזון, דורון קם, עומר גייטס
אורח – סער גרשוני - מדריך לשעבר (מוזמנים אחרים לא יכלו להגיע).

אסתי מציגה את הנושא ואת הסיבות לדיון דווקא בעיתוי הנוכחי:
  • כהמשך לדיון שהתקיים בישיבת ועדת חינוך בשנה שעברה, שעסקה בנושא בהיבט רעיוני וכללי, אך ללא ביצוע ויישום.
  • כמענה לצורך של - א. פעילויות מתאימות לקהל מבוגרים באירועים (ולא בקבוצות), למשל,
  • ליל  מדענים, חמשושליים ועוד... ו ב. סיורים שוטפים המיועדים למבוגרים ומפורסמים במידע על פעילויות המוזיאון.
  • כמענה לפניות שמתקבלות ממדריכים, לדוגמא הצעות של דורון ומדריכים נוספים.
  • השינוי האירגוני וקבלת האחריות על פעילויות למבוגרים לדפנה – מהווים הזדמנות לשינוי  ומאפשרים לקדם היערכות בנושא זה.

דפנה סוקרת את האירועים לקהל מבוגרים שהתקיימו בשנה האחרונה במוזיאון (ושיתקיימו גם השנה), שניתן לקיים בהם פעילויות מיוחדות המיועדות ומתוכננות במיוחד לקהל זה:

ליל מדענים, חמשושליים, הרצאות ערב בנושא מסוים (מים, החלקיק האלוהי), דיוני שולחנות עגולים (שהתקיימו וכאלה שמתוכננים), שיתופי פעולה עם האגודה להיסטוריה ופילוסופיה של המדע, אירוע שבת בי-ם (שבו התקיימה פעילות בירה ומדע), FAMELAB, אירועי יום הסטודנט (כניסה חינם לסטודנטים), קורסיור המתוכנן עם מכון מגיד סביב תערוכת קפצ'ה...

קהל היעד המוגדר כמטרה – מבוגרים,  YOUNG ADAULT בני 20 עד 40, ללא ילדים.

"החזון" של דפנה:
פעילות/אירוע מיוחדים למבוגרים צעירים, במוזיאון המדע, פעם בחודש.
בשעות הערב, בתשלום, לא חינמי.

דיון לגבי המטרות בפעילויות כאלה:
חוויה תרבותית מהנה, חשיפה לידע, העמקת ידע, הפצת תרבות המדע,
ביקור מהנה עם רווח מוסף בצידו – הנאה, בילוי, מידע חדש, חשיפה לידע...

דפנה: שימוש וניצול של ההון האנושי של המוזיאון – הידע ויכולות ההדרכה של המדריכים.

דעה: כמו שפיטר הקים מוזיאון מדע כדי שהמשפחה שלו תבוא, תהנה ותיחשף למדע, כך המדריכים (וגם אנחנו) רוצים להביא את החברים שלהם – שיהייה להם מעניין ושיהנו.

יוסי: כשיאפשרו למדריכים להשתחרר מהצורך לעשות התאמות לידע שלהם כדי "להסביר לילדים" ולהיות דידקטיים, יהיה להם כיף להשתחרר ולתת את הידע שלהם.


אראל: מתייחס לרצון של צעירים להיפגש, עם בני זוג, חברים, להכיר אנשים חדשים. מציע להתייחס למוזיאון כמקום מפגש לצעירים, לקיים אירועי  "פנויים/פנויות" במתכונת של SPEEDATING  מדעי, עם עמדות שבהן זוגות מבצעים משימות. לדוגמה פעילות של הנחייה לבניית מגדל (כמו במוצג מתערוכת "שםהמשחק").
הצעה – לזהות במוזיאון מוצגים המאפשרים פעילויות כאלה.

חנן ש.: מדע זה מעניין. "מרצים על הבר" היה הצלחה בעיר, כל המפגשים היו מלאים + הבירה.
מה בדומה ניתן ליישם במוזיאון.

הערות ממשתתפים:
מדוע מצליחים אירועי "מרצה על הבר", בהשוואה לאי הצלחה (מספרית) של אירועי "קפה מדע" שקיימנו ב"תמול שלשום"?
תגובות - אירועי "מרצה על הבר" מתקיימים ביום מסוים, סדרת הרצאות קצרות של מרצים טובים (ולא רק מרצה אחד, כמו ב"קפה מדע"), ועם פרסום רחב (ל"קפה מדע" לא היה פרסום מספיק).  

דורון: לדעתו רעיון "פנויים/פנויות" הוא נוראי. אין צורך "למכור" מדע ולא צריך טריקים מסביב.
אישית איננו מזמין חברים לאירועים במוזיאון, כי לדעתו הם אינם מתאימים.
מתריע על כך שאין מערכים כתובים לסיורים המותאמים למבוגרים, מלבד סיור הקשור לנשים ומדע [הדעות על כך חלוקות – קיימים מערכים לסיור חדשנות, לסיור מים, לאחרונה הוכן סיור במתמטיקה].
דורון מספר על אירועי בירה ומדע שהוא מקיים בביתו. אנשים מגיעים, וגם משלמים. הוא בטוח שיש קהל מבוגרים שיגיע למוזיאון לאירועים איכותיים ומתאימים.
לדעתו, בהדרכות למבוגרים צריך להיות ענייני, להסביר, להדגים. אין צורך בגימיקים ולא להתיפייף.
לדעתו הרצאות "מדוע" הן מודל מצוין.
מציע לקיים במוזיאון בכל חודש, בערב יום חמישי.
תגובות – אירועי "מדוע" מתקיימים באוניברסיטה, יש מסגרות דומות של הרצאות למבוגרים במקומות נוספים, אין צורך/הצדקה לקיים גם במוזיאון.

דיון וריכוז רעיונות לנושאים המתאימים למבוגרים - פעילויות / סיורים מודרכים במוזיאון:
בירה ומדע, אלכוהול ומדע, מוזיקה ומדע – כלים, אקוסטיקה, מדע וספורט...
היסטוריה של.. משולב בהרצאה/הדגמה/ סיור מודרך ליד מוצגים.
תגובות: התלהבות מרעיונות, אפשרות שייקח זמן עד שהציבור הצעיר ייחשף לתכניות וישתכנע להגיע...

סער: קהל של מבוגרים צעירים איננו הומוגני. לא כולם הם סטודנטים למדעים/בעלי השכלה מדעית.
זהו קהל מתחומי ידע שונים וברמות שונות. חלקם לא סטודנטים ולא למדו. לחלקם יש רתיעה ו"חרדות" מפני נושאים מדעיים. צריך לפנות לכולם.
לדעתו המוזיאון מושך קהל צעיר, אם יהיו אירועים טובים, במחיר לא גבוה – יגיעו.
נידרש פרסום מתאים, פנייה לקהלים שונים, בדרכים שונות.ליצור הייפ.

דיאנה: מסכימה ומוסיפה לדברים של סער, ומחברת לדברים שאמרה דעה - צריך להציג את המדע כתרבות. מחברת גם לדברים שאמר דורון – לגבי נושאים מעניינים הקשורים למדע.
מוסיפה כי חיבור של מדע לנושאים מעניינים מחיי היום-יום (בירה, ספורט, מוסיקה) מעורר עניין, ויכול להפיג חרדה ממי שלא בתחום. בצד משיכה וסקרנות של מי שכן מבין בתחומי מדע.  

עומר: אומר לדורון שכרגיל, הוא מגזים ומקצין בדבריו. מדגיש שיש מערכים להדרכת מבוגרים (חדשנות, מים ועוד) ויש פורמטים להדרכות למבוגרים והנחיות למדריכים.
מציין כי בחופשות וסופ"ש פעמים רבות מבוגרים לא מגיעים לסיורים המוצעים למבוגרים. בד"כ מגיעים לסיורים גם ילדים, משפחות, ואז צריך להוריד את רמת הסיור ולפנות בהדרכה לכולם.
לדעתו השאלה היא כיצד מביאים את המבוגרים  הצעירים למוזיאון. איך עושים זאת?

דפנה: לאחר התייעצות עם "רוח חדשה" – צריך להציע דברים "מגניבים" קוליים... מושכי קהל צעיר...

יוסי: הפורמטים למבוגרים הם – סיור מודרך, שיחה, הדגמה על.., לדעתו המבוגרים לא מחפשים את ה"שואו" ולא את ה"פירוטכניקה". לדעתו המוצגים שבמוזיאון מספיק מושכי קהל מבוגר, תלוי רק איך מציגים אותם למבוגרים.צריך להדגיש את היתרון שיש לנו כמוזיאון מדע. אנחנו צריכים לספק חוויה כוללת, ערב שלם שיכלול גם הרצאה, גם סיור מודרך, הדגמת מומחה, אולי סרט, גם שתייה...
תגובות: כולם מסכימים על כך שצריך להציע ערב כייפי, חוויתי, ברמה, כולל שתייה.
בילוי, שיהיה שווה לצאת בשבילו מהבית, להציע ערב שהוא חוויה כוללת – לא רק דבר אחד...

מיה: הדיון צריך להתמקד במה ימשוך קהל להגיע למוזיאון, אלינו. לא רק במה יש לנו להציע.

דניאל: מהתנסותו מדובר בשני קהלים שונים. למבוגרים ש"השאירו" את הילדים במקום אחר במוזיאון – יש אפשרות להציע הדרכה מעניינת  שמספקת אותם. אבל לסטודנטים למדעים המעוניינים להעשיר את הידע שלהם – לחלק מהמדריכים אין האפשרות לתת מענה הדרכתי מספק. ואז זה לא מושך אותם.

אלעד: תערוכת "חיים אחרים" מאפשרת הדרכה אחרת לצעירים. כמו שאמרו מבקרים: "סוג של מוזיאון ישראל בתוך מוזיאון המדע". מזכיר כי את חנוכה התחלנו עם מדריך "שומר" פסיבי, אך במהרה עברנו למדריך שמקיים הדרכה איכותית למבוגרים בכל שעה. התערוכה מסקרנת, מושכת מבוגרים.
המדריכים בסיורים הם כאלה ש"מתחברים" לתערוכה, כל אחד בדרכו. ההתייחסות היא לנושאים היסטוריים, פילוסופיה, תרבות, טכנולוגיה. ולמרות שאין מערך מסודר, והדברים מגיעים מהמדריכים עצמם, ההדרכות מוצלחות ונוצרו פורמטים מרתקים.
אלעד ירכז מהמדריכים הצעות ופורמטים של הדרכות ב"חיים אחרים" ויצור מערך של הצעות.
לדעתו סיורים כאלה פועלים בהצלחה (בסופי שבוע, חופשות, חמשושליים...) ואפשר לקיים דומים להם גם סביב מוצגים, גם בתערוכות אחרות, הדרכות "ללא מדע", תוך נגיעה...
מזכיר את DEEP  בה התקיימו סיורים מוצלחים, לכל הגילאים, גם בגלל חוויית הסיור במסלול לינארי, החוויה הייחודית בזכות העיצוב, וכמובן הנושאים המרתקים...
צפיפות ורעש במוזיאון פוגמים מאוד בהדרכות למבוגרים.
בהדרכת מבוגרים יש צורך בהתאמת המדריך - בעל ידע, ביטחון בהדרכת מבוגרים.
בהדרכת מבוגרים חשוב לשלב מידע כללי, מידע היסטורי, קישורים תרבותיים בצד הידע המדעי.

מיה:שאלות:
- האם פרופיל המדריכים שלנו מתאים להדרכות כאלה?
- איך לשווק ולהביא את קהל המבוגרים-צעירים? איך מגיעים אליהם?

מיכל: יש קהל פוטנציאלי בקמפוס הר הצופים, שצמא לתרבות, לבילויים וגם מדע לא ירתיע אותו.

חנן ש.: הפנייה צריכה להיות לקהלים שונים, הדגמות/הרצאות מומחים (חוקרים, דוקטורנטים),
לאתר מרצים שיכולים לפנות לבעלי הידע וגם להדיוטות.
ורדה מספרת על אופי המפגשים שהתקיימו ב"תמול שלשום" – מדע בגובה העיניים, לכל קהל, הסבר בהתאם לנוכחים לפי רמת השאלות והידע של הקהל.
מתפתח דיון (יוסיף חנן, דורון, דניאל): תמול שלשום איננו מקום מתאים לצעירים. הוא יקר (לא מתאים לצעירים), במרכז העיר (בלי חנייה או תחבורה נוחה), לא שווה להגיע עד לשם כדי לשמוע הרצאה קצרה אחת (להשוואה, ב"מרצים על הבר" יש סידרה של הרצאות), המקום קטן ולא מושך...
לעומת זאת המוזיאון – גדול, מושך, מאפשר בילוי של ערב שלם...
דורון: אם יהיה מוצלח – לקוח יביא לקוח... כמו מניסיונו בחמשושליים: תלמידי ישיבה ש"נשלחו" ע"י חבריהם מחמשושליים קודם, חיפשו אותו ורצו לקבל את אותה ההדרכה...
נירשת השקעה לפיתוח, וממליץ כי מדריך שפיתח גם יעביר את ההדרכות.



מיה: יש מתח בין:
- אירוע חד פעמי = לא באתי אז הפסדתי, לבין תכנית קבועה של אירועים רציפים = אם לא באתי היום נבוא בפעם אחרת...
- מדריך שמפתח הדרכה ייחודית ומדריך אותה בהתבסס על ידע שלו, ניסיונו, מעורבותו (כמו שיח גלריה), לבין השקעה בפיתוח מערכים גנריים שכל אחד יכול להדריך...
- בין תכנון אירוע של סידרת פעילויות  שבו ניתן להשתתף בכל מיני דברים, לבין אירוע עם מוקדי פעילות וצורך בבחירה, כך שעלולה להיות תחושה של החמצה.

סער: כמויות הידע שיש במוזיאון הן עצומות וגם יש ערך מוסף אנושי של כוח ההדרכה.

דעה: בקרוב ייפתחו שתי תערוכות המיועדות למבוגרים – טיורינג וביוסקייפ.צריך יהיה להיערך בהדרכות מתאימות.

דניאל: יש צורך בהפרדת קהלים. שעות למבוגרים, בלי כניסה של ילדים.
דפנה: זה לא אפשרי באירועים בהם המוזיאון פתוח חינם. וזה אפשרי אם פותחים בתשלום, בשעות הערב, "למבוגרים בלבד".
אפשרי להציע כניסה בתשלום, בירה ראשונה חינם... ואם יש אלכוהול אז בודאי שאין כניסה לילדים.

מיה: מציעה-  בירה חינם, למי שפותר חידה / אתגר..., כמו שעושים בסן פרנסיסקו...

דיון
חנן: צריך להפוך את המקום למקום מפגש ובילוילמבוגרים.
דורון: ההדרכה למבוגרים צריכה להיות איכותית.
אלעד: לא מתאים לכל מדריך, למדריכים שונים יש גישות שונות.
לאה: חושבת לכל מדריך יש היתרון שלו. כל אחד יכול

דפנה: אז איך מתקדמים? איך מעבירים לפסים של יישום? לתכנית פעולה.
מי רוצה להיות שותף לצוות חשיבה קטן ולהובלה של הנושא? המעוניינים יפנו לדפנה.

אראל: צריך פורמט, להגדיר משהו משותף, וגם פרסום מתאים, מזכיר את פרסום DEEP.
פירסום טוב, שממותג גבוה. זה חשוב.
חנן: נדרש פרסום גבוה. כל חודש... ביום חמישי ה..(שלישי בחודש)...  

מיה: דעה ריכזהתכנית שנתית וראינו שבכל חודש יש משהו למבוגרי. צריך לבדוק לאיזה מהאירועים המתוכננים אפשר לצרף אירועים כאלה לקהל מבוגרים צעירים.
 
דפנה תשלח למעוניינים את רשימת האיורעים המתוכננת, להתחלה של חשיבה משותפת, לשילוב או הוספת אירועים מיוחדים למבוגרים צעירים.

דורון: ביקורת על הקצב האיטי של התנהלות ועל הבירוקרטיה הכבדה של המוזיאון.

מיה: רוצים לקדם, לשפר. בודקים מה עבד טוב ומה נדרש ואפשר לשנות.
וצריך להבין שלא כל רעיון הוא בר יישום, ולפעמים לוקח זמן עד שדברים מבשילים ומתאפשרים.

יעד, לעוד שבוע: הגדרה של נושא לפעילות מבוגרים, וקביעת צוות קטן שיעבוד עם דפנה.

רשמה: אסתי
נוצר בתאריך: 21/05/13
עודכן בתאריך: 21/05/13