Skip to main content
header

10 כללים לכתיבה עבור אתרי אינטרנט

כתיבה עבור אתרי אינטרנט לא דומה לכתיבה עבור הנייר. אנשים קוראים אחרת באינטרנט. הם קוראים/סורקים, קופצים במהירות מיחידת תוכן אחת לבאה. אנשים יותר מוכוונים לפעולה באינטרנט. הם מתחברים לאינטרנט כדי לבצע משהו. המלים צריכות להניע לפעולה.

לפניכם 10 כללים לכתיבה אפקטיבית של תכנים עבור האינטרנט.

1) הכירו את הקוראים שלכם
2) חישבו כמו מוציאים לאור
3) הקפידו על טקסט קצר ופשוט
4) כיתבו תוכן פעיל
5) קשרו את התוכן שלכם
6) כיתבו עבור האופן שבו אנשים מחפשים
7) כיתבו כותרות מוצלחות
8) כיתבו סיכומים, משפטים ופיסקאות מוצלחים
9) סווגו את התוכן שלכם בבהירות
10) עריכה. עריכה. עריכה.

1) הכירו את הקוראים שלכם
כל כתיבה אפקטיבית מתחילה מהכרות עם הקוראים. כיתבו עבור הקוראים שלכם, לא עבור האגו שלכם. הקוראים שלכם הם לא "כולם". הכתיבה האפקטיבית ביותר לאינטרנט מתמקדת בחדות בצרכים היחודיים של סוגי קוראים המוגדרים במדוייק. האם הקוראת שלכם היא מהמעמד הבינוני, עם שני ילדים וגרה בווילה?

חישבו כמו הקוראים שלכם. נסו להיפגש איתם. פעם בחודש, דברו עם הקוראים שלכם. קיראו מה שהם קוראים. האם יש סגנון משותף לתכנים המיועדים אליהם? השתמשו בו. שימו תמונה של הקוראים שלכם על הקיר. לא אמורים להיות לכם יותר משלושה עד חמישה סוגי קוראים.

2) חישבו כמו מוציאים לאור
הוצאה לאור היא הבאת התוכן הנכון לאדם הנכון בזמן הנכון ובמחיר הנכון. הוצאה לאור מאפשרת תשומת לב לתכנים. הוצאה לאור מניעה לפעולה. הוצאה לאור היא מכירה על ידי תכנים.

פעם, בערך ב 1995, אם הייתם גולשים לאתרי אינטרנט של חברות תעופה, הייתם מוצאים בדף הכניסה תמונה גדולה של מטוס. היום, תמצאו הסברים על איך לרכוש כרטיס וגם מידע על מבצעים מיוחדים. איזה מידע יש לכם שבאמת יעודד פעולה? שימו אותו בדף הכניסה של האתר שלכם.

3) הקפידו על טקסט קצר ופשוט
בהוצאה לאור, פחות הוא בדרך כלל תמיד יותר. זיכרו, שתי המילים שמתארות את הקוראים שלכם הן "חסרי סבלנות". הנה כמה הנחיות לאורך הטקסטים שלכם:

    * כותרות : 6 מלים או פחות
    * משפטים: 16 – 12 מלים
    * פיסקאות : 55 – 30 מלים
    * מסמכים: 400 מלים או פחות

היפטרו מכל המלים המגונדרות שלכם. כתיבה אפקטיבית היא לא גאוותנית. היא תקשורתית. היא מניעה לפעולות. כיתבו פשוט. הגיעו לנקודה. ואז עיצרו.

4) כיתבו תוכן פעיל
המלה החזקה ביותר בשפה היא "את/ה". כיתבו מנקודת מבטם של הקוראים. הקוראים הגיעו לאתר שלכם כדי לעשות משהו. התכנים שלכם צריכים להיות בסגנון הקורא לפעולה. כל משפט צריך להניע אותם לרכישה, הזמנת מנוי או מתן תרומה.

5) קשרו את התוכן שלכם
האינטרנט הוא קישורים וחיבורים. טקסט באינטרנט הוא תוכן ממויין ומקושר. לעולם אל תובילו את הקוראים שלכם לסימטה ללא מוצא באתר שלכם.

כתבתי את המאמר הזה כדי להרשים אתכם בידע שלי על כתיבה עבור האינטרנט.

הנה הפעולות שהייתי רוצה שתשקלו:

    * קיראו עוד על הסדנאות שלי על כתיבה לאינטרנט
    * צרו איתי קשר לגבי הצרכים שלכם בנושאי ניהול ידע
    * הצטרפו כמנויים לעלון האלקטרוני השבועי שלי "חשיבה חדשה"
    * קיראו בחינם פרק מהספר שלי "מדריך הסגנון לכתיבה לאינטרנט"
    * הורידו פרק בחינם מהספר שלי "מדריך הסגנון לכתיבה לאינטרנט" (PDF 219 Kb)

6) כיתבו עבור האופן שבו אנשים מחפשים
כיתבו כך שמחפשים ימצאו אתכם. לכן, השתמשו במלים שבהן קהל היעד שלכם משתמש. לפני שאתם מתחילים לכתוב, אתם צריכים לשבת ולתכנן את מילות המפתח שבהן תשתמשו בטקסט שלכם.
חפשו במנועי החיפוש מלים שמופיעות באתרים הפונים לקהל היעד שלכם. השתמשו במילים שמופיעות הכי הרבה באותם אתרים.

7) כיתבו כותרות מוצלחות
כותרות הן התכנים הכי חשובים בגלל ש:

    * אנשים קוראים/סורקים ולכן פיסת התוכן הראשונה שהם בדרך כלל קוראים היא הכותרת. אם היא לא מעניינת, איבדתם אותם.
    * הנחו את המתכנתים של האתר להכניס את תוכן הכותרת ב Title של הדף. זה מה שיראו בתוצאות חיפוש במנועי חיפוש.
    * השתמשו בכותרת כטקסט המקשר לדף מדפים אחרים באתר. כך יבינו הקוראים שהם אכן הגיעו לדף שאליו הם התכוונו להגיע.

כשאתם כותבים כותרות:

    * הקפידו על אורך של שש מלים או פחות.
    * שימו לב שהכותרת כוללת את כל מילות המפתח החשובות.
    * השמיטו תארים ומילות יחס רבים ככל האפשר.
    * היו מדוייקים ובהירים. השמיטו ציטוטים למקורות חיצוניים. המנעו מהתחכמויות.

8) כיתבו סיכומים, משפטים ופיסקאות מוצלחים
הסיכום הוא ה : מי, מה, מקום, מתי ו-איך. העבירו את המסר בארבעים מלים או פחות. מטרת הסיכום היא לגרום לאנשים לרצות לקרוא עוד. הקפידו שהם יהיו קצרים ולעניין.

משפטים צריכים להיות בני 16 – 12 מלים. פסקאות צריכות להיות בנות 55 – 30 מלים. זיכרו, אנשים קוראים/סורקים. אם המשפט הראשון בפסקה לא מעניין, הם ימשיכו הלאה. לכן, תמיד התחילו פיסקה עם משפט המציין עובדה.

9) סווגו את התוכן שלכם בבהירות
אם יש לכם יותר מ 10 דפים באתר, תצטרכו לקבץ אותם לקבוצות. לכל קבוצה יש שם. שם הקבוצה חייב להבהיר לקוראים שלכם אילו תכנים מכילה הקבוצה. נוסף לכך, השם חייב להיות קצר כדי לא להעמיס את תפריטי האתר.

10) עריכה. עריכה. עריכה.
אם זה אפשרי, בקשו ממישהו אחר לערוך את התכנים שלכם.

אם אתם עורכים את התוכן של מישהו אחר:

    * עשו זאת בסבלנות.
    * עריכה טובה יכולה לקחת 30 עד 50 אחוז מהזמן שלקח לכתוב את התוכן המקורי.
    * בצעו את העריכה בערך בשלושה סבבים.
    * קודם כל ערכו את סגנון הכתיבה והטון. שאלו את השאלות הבאות: האם זה ברור? האם זה נחוץ? האם יש דרך קצרה יותר לכתוב את זה?
    * השאירו את בדיקת התחביר והאיות לסוף.
    * לעריכה הסופית, הדפיסו את התוכן. קחו סרגל. שימו אותו בסוף התוכן וקיראו מהסוף להתחלה.

 

Gerry McGovern, Copyright © Gerry McGovern

תרגום – חנן כהן, שתיל

נוצר בתאריך: 18/02/09
עודכן בתאריך: 17/01/11