Skip to main content

מה יש בתוך החללית בפנים?

(ילדי גן קדם חובה)

מירי: שתי רופאות.
טל: מחשב שאומר ומכוון את החללית לאן לפנות.
מור: מחשב שקולט את הקשר בין כדור הארץ לחלל.
מיכל: יש מקלחת.
דנה: מדרגות.
שרון: בגדים להחלפה.
מורן: ברז צינור מרכזי שיוצא ממיכל מים בתוך החללית.
דנה: מטבח עם סירים ומחבתות.
מור: שותים מצינור, אוכלים מצינור כי אחרת האוכל יעוף באוויר.
הגננת: למה?
מור: כי אין כוח משיכה.
מיכל: אולי מפזרים אוכל באוויר וכל אחד יושב עם הפה פתוח לבלוע.
מור: אסטרונאוט פיזר סוכריות שעפו וכל היתר עפו לתפוס אותם.
מורן: יש צינור שמחברים לשירותים וכשחוזרים לכדור הארץ מחברים לביוב או שפותחים חור בחללית ושופכים את הקקי החוצה.

כשמבקשים מילדים לתאר מצבים שלא ראו מעולם הם נעזרים בניסיון שלהם ובידע הקודם.
לילדים יש ידע על תופעות שונות: הם ראו בטלביזיה סרטים תיעודיים ומצויירים על חלליות, הם שמעו על כוח משיכה, הם מכירים את הפעולות היומיומיות של בני אדם. נתונים חדשים חייבים להתחבר לידע הקודם כדי ליצור הבנה חדשה. בזמן שהילדים מתארים את החללית מבפנים הם מחברים את הידוע להם בין מה שיש בבית במטבח (סירים ומחבתות) לבין המידע שבחלל אין כוח משיכה, ומסיקים מסקנות חדשות.

במהלך הלמידה יכולות להיווצר אצל הילדים תפיסות שונות, חלקן מתאימים לעובדות וחלקן לא. תפיסות אלו הן תחום מחקר עכשווי בפסיכולוגיה של הילדים ובהוראת המדעים. למתעניינים כדאי להתחיל במאמר "תפיסות שגויות והשפעתן על הלמידה או איך זה שלא למדו? הרי אמרתי להם?!" שהופיע בכתב עת לחינוך "אאוריקה", כתב עת להוראת מדעים וטכנולוגיה ברשת היוצא לאור על ידי המרכז הארצי למדע והמרכז לחינוך מדעי וטכנולוגי באוניברסיטת ת"א.

לקריאה נוספת - תפיסות שגויות והשפעתן על הלמידה או איך זה שלא למדו? הרי אמרתי להם?! מאת ד"ר רבקה ברנד

בחזרה לשאלות

נוצר בתאריך: 07/09/08
עודכן בתאריך: 17/01/11