Skip to main content
header

לעבור לצעצוע הבא

התערוכה ננעלה ביוני 2008

מדורי הרכילות ותוכניות האירוח מוכיחים שהסקרנות והרצון לדעת טבועים עמוק באופי האדם. אך מעבר לנימה צינית זו, ברור שהרצון לחקור את הסביבה, קיים בנו כמעט מרגע הלידה. איננו מבצעים מחקר זה עם מכשירי מדידה במעבדות משוכללות, אלא פשוט במשחק בצעצועים.

נכון, לא כל ההורים מאושרים מכך. ההסבר ש"רק בדקנו את חוק הפעולה והתגובה של ניוטון והוא האחראי לכך שהכדור שפגע בחלון שבר את השמשה ולא להפך" - אינה מתקבלת תמיד בהבנה. כמו גם בדיקת צבעי האור המוחזרים והנבלעים מקיר לבן שעליו נמרחו כל צבעי הגואש. יש גם את "אנחנו יודעים חמודי שאריכמדס היה חכם יווני שאמר משהו על דברים ששוקעים או צפים במים - אבל אפשר לנסות עם ברווז באמבטיה ולא עם הטלפון הסלולארי של אבא..."

בסיכומו של דבר, הצעצועים אכן מלמדים אותנו את חוקי הטבע של העולם בו אנו חיים: כדורים וחישוקים מתגלגלים בגלל שמרכז הכובד שלהם אינו עולה או יורד, אלא נותר באותה נקודה. בבובת נחום תקום מרכז הכובד דווקא עולה כאשר מנסים להפילה ולכן היא מתיישרת חזרה. מסלול דאוני הנוצות נקבע בגלל לחצי האוויר הנוצרים סביבם. היו-יו הופך בתנועתו אנרגיה פוטנציאלית (הגובה בו הוא נמצא) לאנרגיה קינטית (סיבובו המהיר). סיבובו המהיר של הסביבון מבטיח יציבות למרות שהוא עומד על בסיס קטן מאד. מגנטים מושכים או דוחים זה את זה, בלונים ממחישים את מושג לחץ האוויר, משרוקיות וצפצפות מדגימות כיצד נוצרים ומתקדמים גלי קול, קליידוסקופים ופריסקופים הם בעצם מכשירים אופטיים ובועות סבון יכולות להמחיש אינספור חוקים מתחום המתמטיקה, הפיזיקה וההנדסה...

נכון, לא כל מי שמשחק בצעצועים יזכה בפרס נובל בפיזיקה - מחקר מדעי אמיתי אינו דבר קל. הוא דורש סבלנות, ביצוע ניסיונות, ניתוח תוצאות, חישובים מתמטיים, שינון טכני של עובדות ומספרים, וכדי להגיע להישגים יש צורך גם בקצת מזל. לא במקרה נרתעים מכך אנשים רבים. אך משחק בצעצועים, אינו דורש מאתנו הבנה עמוקה של המדע המסתתר מאחוריהם. הצעצועים מראים לנו עיקרון פיזיקאלי, תופעת טבע או חוק הנדסי ומשאירים לנו את ההחלטה האם לנסות שוב. האם לסובב את הסביבון חזק יותר, או על מישור משופע, או כשהוא הפוך על ראשו. או אולי פשוט לעבור לצעצוע הבא.
 

 

איננו צרכים לעשות שיעורי בית, לצייר גראפים של המרחק אליו התגלגל הכדור כפונקציה של קוטרו ומאסתו. איננו צרכים לחשב כמה אטבי נייר נוכל להרים בעזרת X מגנטים והיכן נקודת מרכז המסה של בובת הנחום תקום. וזהו גם הרעיון שמאחורי המוצגים שבתערוכה - הם ממחישים עקרונות אך אינם מכריחים ללמוד אותם. מי שירצה יוכל להמשיך ולבדוק דברים נוספים, לגלגל עוד כדורים, להכין עוד דאוני נוצות, לנסות להעלות את היו-יו לגובה רב יותר, לחבר עוד ועוד גלגלי שיניים בשרשרת ולצייר בעזרת המגנטים ואבקת הברזל ציור מעניין יותר. אבל אם נמאס אפשר תמיד לעבור לצעצוע הבא.

נוצר בתאריך: 12/03/08
עודכן בתאריך: 23/07/12