Skip to main content
header

בא בחשבון - תערוכת מתמטיקה במוזיאון המדע

(התערוכה עברה לאוניברסיטת אל-קודס)

 

 

אל תתני לקשיים במתמטיקה להדאיגך, אני יכול להבטיח לך שהקשיים שלי גדולים יותר. (אלברט איינשטיין)

המתמטיקה סובבת אותנו מכל עבר. היא משמשת אותנו במכולת וכדי להנחית אדם על הירח. אנו מעריצים אותה ושונאים אותה כאחד. אך מהי בדיוק המתמטיקה? האם היא מדע בזכות עצמה, או שפתם של כל המדעים? מהם מושאי המחקר שלה? המספר? הצורה? ההגיון? כיצד נדע לזהות תבנית מתמטית, ומדוע מתקיימות תיאוריות מתמטיות לעד?

ויש עוד שאלות:
האם נשפטת מתמטיקה טובה בעיקר בכך שהיא שימושית, או אולי בכך שהיא נאה? האם מגלה המתמטיקאי את עולם המתמטיקה, או שמא הוא ממציא אותו?

ומי הם המתמטיקאים? כיצד הם רואים את עצמם? באילו כלים הם משתמשים? כיצד מצליחות האינטואיציה והשפה הפורמלית לשתף פעולה למען מטרה משותפת?

ולבסוף, איזה תפקיד ממלאת המתמטיקה בחברה? כיצד היא התפתחה במהלך ההיסטוריה? כיצד הִפרו תרבויות שונות זו את חשיבתה המתמטית של זו?

בתערוכה זאת לא תקבלו תשובות מוחלטות לכל השאלות. תשובות מוחלטות כאלה אולי אינן קיימות כלל. אך היא תחשוף בפניכם את העושר שבמתמטיקה. תפגשו במתמטיקה שעוד לא ראיתם. תיתקלו במושגים וברעיונות חדשים, ואולי יידרש זמן עד שאלה יבשילו. תפגשו גם בצידה המשעשע של המתמטיקה וגם בחידות שיציבו בפניכם אתגרים. תכירו את האישים שמאחוריה. אם אתם סקרנים, מובטחת לכם הנאה. ואם לא, סקרנותכם בודאי תתעורר.

לתערוכה ארבעה מוקדים:

  1. מספר
  2. צורה
  3. תבנית
  4. חישוביות

 

מספר - רובנו מקשרים את המתמטיקה בעיקר עם עיסוק במספרים, אך התייחסות המין האנושי למושג המספר ולמשמעויותיו עברה שינויים מפליגים במשך השנים, וממשיכה להשתנות גם בהווה.
עוד על מספרים.

צורה - כשמפעילים כלים מתמטיים למיון וחקר צורות גיאומטריות, מגלים שהתפיסה המרחבית שלנו צרה למדי, והמתמטיקה מספקת הפתעות בכל פינה.
עוד על צורות.

תבנית - השאיפה לסדר ותבנית מוטבעת בהוויתנו, אך היא גם אחד הכלים המניעים החשובים ביותר בחקר אובייקטים מתמטיים על ידי אנשי המדע.
עוד על תבניות.

חישוביות - תחום צעיר יחסית במתמטיקה, שקנה לעצמו מעמד של בכורה בשל קשריו עם מדעי המחשב.
עוד על חישוביות.

התערוכה היא פרי שיתוף פעולה בינלאומי. מוזיאון המדע בירולשים שותף לפיתוח הרעיון, תכנון ובניית המוצגים ויצירת התוכנית החינוכית הנלווית. פרופ' אהוד דה שליט, מהאוניברסיטה העברית בירושלים, עמד בראש צוות הפיתוח.

נוצר בתאריך: 14/05/08
עודכן בתאריך: 22/12/15