Skip to main content
header

תערוכה ברוח תנועת MAKE העולמית




תאריכים: 1.12.2016 – 28.2.2017 


אוצר התערוכה: ד"ר אמיר בן שלום, אוצר ומפתח מוצגים ראשי במוזיאון.
 
 אורות מחוץ לקופסה: תערוכה ברוח תנועת MAKE  העולמית בנושאים של חושך, צלליות ואור. עבודות קינטיות, הומוריסטיות ועדכניות שנבנו בתוך קופסאות של אור ויוצגו בחללי תצוגה חשוכים. העבודות בתערוכה הופכות את המבקרים לשותפים בתהליך היצירה והעשייה ומהוות השראה לקהל המגיע למוזיאון לפעול וליצור עבודות משל עצמו.

משחר ההיסטוריה אנשים בונים, מייצרים ומתקנים חפצים שונים. הם עושים זאת בבית, בגראז׳  ואצל חברים. לאנשים אלה יש תבונת כפיים, יכולת המצאה, יצירתיות, אהבה לאתגרים ורצון לשתף במעשה ידיהם להתפאר.
קוראים להם מייקרים.
 
מהפכה כלכלית, חברתית וטכנולוגית מנגישה בשנים האחרונות כלי ייצור דיגיטליים מתקדמים לחובבים, וכיום, יותר מאי פעם, גם החובבים יכולים לממש את חזונם היצירתי. מוזיאון המדע פותח את שעריו ועוזר למייקרים לממש את  חלומותיהם,  מזמן להם מרחב להיפגש בו עם הדומים להם ובמה לחשוף את עבודותיהם לקהל הרחב. 


 

אנחנו מאמינים שמייקרים קיימים בכל מקום, חלקם אפילו אינם מודעים לכך שהם מייקרים.
הם חושבים עם הידיים, משפרים את מה שלא מתאים לצרכיהם, מנצלים כל הזדמנות להמציא, סקרנים לחקור ולגלות עולמות טכנולוגיים חדשים, מייצרים בעצמם דברים להם הם זקוקים, מפתחים כישורים ומיומנויות חדשים ומאלתרים שימושים חדשים. ואתם? מייקרים?
 
תצוגת MakeLight היא תערוכה שנתית הכוללת עבודות של מייקרים מכל רחבי הארץ. התצוגה השנה היא מחווה לתערוכת 'משחקי אור וצל' שהוצגה במוזיאון ב-4 שנים האחרונות ופתחה צוהר בצורה מישחקית ומהנה ליחסים בין מקור האור, הגוף שמטיל את הצל והמשטח עליו הצל מוטל.
 
התערוכה 'אורות מחוץ לקופסה' היא חגיגה של אמנות ויצירתיות ובחינת הגבולות אליהם ניתן למשוך תופעה יומיומית מוכרת כמו הטלת צל.
 
ואריאציה 12: הקרנת וידאו מותאמת לחלל הספרייה במוזיאון. עבודה המשלבת בין המקום הפיזי לדימויים המיוצרים על ידי תוכנה. אמן/מייקר: גיא יצחקי.
מקרן לייזר כדורי: לייזר כחול מוצב במרכז הכדור על מערכת המסובבת אותו בשני צירים כך שהאור יכול להגיע לכל נקודה על הכדור. פני הכדור מצופים בחומר פוטו כרומי המגיב לאור הכחול הפוגע בו ע"י שינוי צבע.קרדיט לאמן/מייקר: ארד אייזן ויוסף זפסוצ'ני
טבע דומם: העבודה מתארת חיים שלא היו אך בדומה לחיים אמתיים, גם הם מתהווים כתהליך מתמשך של מוות הנמשך לאורך חיי התערוכה. הקופסא דומה לקאמרה אובסקורה, מצלמת חריר קדומה. אך בשונה ממנה, החיים כאן מתרחשים בתוך הקופסא, במציאות אלטרנטיבית. אמן/מייקר: איתמר מנדס – פלור.
לייט פרינטינג: היצירה בודקת גופי תאורה ציבוריים אלטרנטיביים שיכולים לשמש במה לגיטימית, אסתטית ומאירה ליצירה מקומית בשיתוף התושבים. גרפיטי של אור המקרין על הסביבה בה הוא נמצא. אמנים/מייקרים: קולקטיב פוגארה.
נגטיב פוזוטיב:  מסך LCD מקולקל מציג תמונות צבעוניות שאותן הצופה לא מצליח לראות. הסתכלות מבעד למקטב מגלה את התמונה החבויה. אמן/מייקר: צוות בית מלאכה מוזיאון המדע.
נוזל פוטוכרומי: תופעה יפיפייה של צביעת הנוזל באמצעות אור. מייקרים/אמנים: ארד אייזן ויוסף זפוסטצ'ני.
מה קדם למה?: צללית של תרנגולת וביצה מונחות משני צדיה של זרוע המסתובבת סביב ציר מרכזי. שינוי כיוון הסיבוב מחליף בין צללית הביצה והתרנגולת. אמן/מייקר: שמוליק פרידמן.
יד קפואה: עבודה אינטראקטיבית. המבקר מזיז את ידו במהירות אך קצב הבהוב האור גורם ליד להיראות במנוחה.  אמן/מייקר: צוות בית המלאכה, מוזיאון המדע.
עיוותי צבעים- מחווה לטכנולוגיה:  עבודה אינטראקטיבית. טלוויזיה ישנה המשתמשת בטכנולוגיה של קרן אלקטרונים הפוגעת במסך ובו תאים של חומר פלואורסצנטי בשלושה צבעים. המגנט מסיט את כיוון תנועת הקרן וגורם לאלקטרונים לפגוע בתאים סמוכים המגיבים בצבעים שונים מהצפוי ואולי גם שונים מהרצוי... אמן/מייקר: צוות בית המלאכה, מוזיאון המדע.
עשן במים: אור הלד צובע את הנוזל שבתחתית המבחנה ומחמם אותו, ויוצר תופעה מהפנטת של  נוזל צבוע העולה במבחנות הנדלקות וכבות לסירוגין. אמן/מייקר: יונתן אסולין.
תמונה על מקל: כמו שבסרט קולנוע העין אינה מבחינה בקפיצות בין התמונות הקפואות המתחלפות 24 פעמים בשניה, היא גם אינה יכולה להבחין בתנועת המקל המהירה. למרות שרק חלק קטן מאור המקרן פוגע במקל ומוחזר לעין המוח יוצר מכל ההחזרים תמונה שלמה
טקסט הפעלה: נפנפו במקל מעלה ומטה בתוך אלומת האור קרבו והרחיקו אותו עד שתתקבל עליו תמונה ברורה. קרדיט לאמן/מייקר:צוות בית מלאכה מוזיאון המדע
גלגל אופניים: עבודה אינטראקטיבית. גלגל מסתובב וההקרנה על חישוריו יוצרת תמונה קבועה. תופעה הדומה לרצף התמונות הנוצר בסרטים בהקרנה של 24 תמונות לשנייה. אמן/מייקר: צוות בית מלאכה מוזיאון המדע.
טיפות קפואות: כמחווה לפסל הבלגי המפורסם, הטיפות משתחררות בקצב קבוע, והאור המוקרן מרצד בקצב בו משתחררות הטיפות. כך  מתקבלת תמונה קפואה כשכל טיפה נחשפת באותו מקום לאורך המסלול בו נחשפה הטיפה שקדמה לה. אמן/מייקר: צוות בית מלאכה מוזיאון המדע.
חום עולה: עבודה אינטראקטיבית. הנוזל החם הוא צפוף פחות וכיווני האור הנשבר דרכו משתנים. הנוזל משמש כעדשה בצורת עמוד הזורמת כלפי מעלה, ובהירות האור על המסך משתנה בדומה לבהירות האור על קרקעית הבריכה המשתנה עם הגלים. אמן/מייקר: צוות בית מלאכה מוזיאון המדע.
קיר פוספורסנטי: עבודה אינטראקטיבית. בשונה מחומרים אחרים המחזירים מיד את האור הפוגע בהם, מולקולות החומר הפוספורסנטי בולעות את האור ואת האנרגיה שלו. האנרגיה שנבלעה משתחררת כאור ירוק בפרק זמן של שניות או דקות כך שניתן להמשיך ולראות את המקומות שאותם הארנו. אמן/מייקר: צוות בית מלאכה מוזיאון המדע.
מוכה ירח: שאריות ממוחזרות של חפצים זרוקים יוצרות צללית של זאב מיילל אל מול פני הירח. אמן/מייקר: רונן בן זאב.
חללון: חלון אל החלל. תיבת אוצר ישנה שמציגה עומק אין סופי, תמונה שלא נגמרת, בעזרת מראה רגילה, מראה חד כיוונית ונורות לד. אמן/מייקר: ניצן יולזרי.
מקרן גלים: תנועת גלים עדינים נחשפות לעיני הצופים על גבי משטח שעליו טפטוף מים קבוע וזאת בעזרת מקרן ונורות לד. אמן/מייקר: אור דובקובסקי.
אורגן מים: גלי מים הנוצרים בהרעדה של מיכל מים חושפים תופעה ייחודית הנקראת גלי פאראדיי והן מוקרנות בעזרת נורת לד בתחתית המיכל לעבר המסך. אמן/מייקר: אור דובקובסקי, 
מוסיקה מקורית: יונתן שדה


נוצר בתאריך: 01/12/16
עודכן בתאריך: 29/12/16