Skip to main content
header

מחוון למורים

"נגד הזרם" - תכנית חינוכית על חשמל וסביבה ועל דילמות ייחודיות לנושא זה

מוזיאון המדע ע"ש בלומפילד ירושלים, בשיתוף עם חברת החשמל, פיתחו תכנית חינוכית שמרכזה הצגה  ייחודית, "נגד הזרם" וסביבה מעטפת חינוכית המורכבת מסדרת שיעורים חווייתיים. ההצגה והמעטפת – המהווים את התכנית כולה –  עוסקים בחיים בחברה מודרנית ומחירם, תוך התמקדות בהיבטים שונים הקשורים בחשמל וסביבה, ובדילמות העולות מנושא זה.

רכיבי התוכנית מעודדים את התלמידים להפעיל אסטרטגיות למידה ומיומנויות חשיבה מגוונות.

מטרות התוכנית:

  • מבט נוסף על נושא האנרגיה, בדגש סביבתי- אזרחי
  • היכרות עם נושאים הקשורים בחשמל, אנרגיה וסביבה
  • פיתוח כישורים טיעוניים ותרבות דיון
  • היכרות עם תהליכי קבלת החלטות והדגשת החשיבות של מעורבות הציבור בהחלטות הקשורות בסביבה.
  • פיתוח מיומנויות למידה וחשיבה הקשורות ללימודי המדעים תוך התמקדות בתהליך החקר המדעי.


רכיבי התוכנית (באמצעות לבנים)

התכנית מורכבת  מההצגה – "נגד הזרם" וממערכת של 3 מקבצי שיעורים חווייתיים ("לבנים") שיתקיימו בסמוך להצגה (לפניה ולאחריה) ויועברו על ידי מורי המדעים. המורים יעברו השתלמות בנושא על ידי מדריכי מוזיאון המדע, אך ניתן להפעיל חלק מרכיבי התוכנית (לבנים 1 ו-2) באופן עצמאי.

הערות:   
  • ניתן להתייחס לתוכנית כולה כאל תוכנית מתמשכת בת 10-14 שעות לימוד, או להפעיל כל אחת מהלבנים בנפרד, ובכלל זה ההצגה, העומדת בזכות עצמה.
  • ניתן לקיים את שלושת מרכיבי המעטפת החינוכית סביב ההצגה "נגד הזרם" או בלעדיה.
  • ניתן ללמד וללמוד ע"פ המחוון למורים והחומרים באתר אינטרנט זה, במדור "נגד הזרם" . להשבחת ההוראה יוכלו מורים שירצו בכך להשתתף בהשתלמות שיעבירו מדריכי המוזיאון.

על ההצגה "נגד הזרם"

הצגת התיאטרון נגד הזרם מעלה לדיון דילמות הקשורות להיבטים הסביבתיים והחברתיים של ייצור וצריכת חשמל. ההצגה מתרחשת במתכונת ייחודית וחדשנית של תיאטרון דיון (Forum Theatre). מתכונת זו מאפשרת חשיפה חווייתית-ייחודית של הנושא בפני התלמידים ומעורבות פעילה שלהם במהלך ההצגה.

שלושה שחקנים מציגים מחזה קצר ובו דמויות המייצגות עמדות שונות בקונפליקט, העוסק בשמירה על הסביבה מול הצורך הגובר בשימוש בחשמל. תוך זמן קצר מגיעה ההצגה לשיא, ומתחיל דו שיח אינטראקטיבי בין הקהל לשחקנים. תוצרי הדיון מועלים על הבמה.

כל הצגה היא ייחודית ומתפתחת לכיוונים שונים בהתאם לתגובות התלמידים, השחקנים והתקשורת ביניהם.
מנחה האמון על חינוך מדעי מציג את עקרונות ה"תיאטרון-דיון" בפתיחה ומסכם את הדיון בסוף. המנחה מתמקד בשימוש נכון במושגים מדעיים ובהיבטים הכלכליים-חברתיים. הוא מפנה תשומת הלב להבדל בין רעיונות מדעיים-טכנולוגיים ישימים לבין כיוונים דמיוניים.

מניסיוננו התלמידים פעילים מאוד, מעלים רעיונות, דעתם חשובה ונלקחת בחשבון והתכנים מוטמעים באמצעות מעורבות. ההצגה מתובלת בהומור רב ומוגשת בחן.  חוויית הצפייה והמעורבות נשארת חרוטה בזיכרון הצופים למשך זמן רב.

ההצגה הוצגה עשרות פעמים בשנים תש"ע ותשע"א בפני תלמידים בבתי הספר. התגובות שהתקבלו היו נלהבות ומרגשות. התלמידים גילו עניין רב בהצגה ושיתפו פעולה מעבר לכל ציפיותינו.

משך ההצגה: כשעה ורבע (רצוי להקדיש לה שתי ש"ל)

קהל יעד: תלמידי ז' – י'. (אפשרות לכיתות ו' מתמחות)

מספר התלמידים הצופים בו זמנית:  60 - 100 תלמידים.


על המעטפת החינוכית להצגה "נגד הזרם"

המעטפת החינוכית מתקיימת בבתי"ס בסמיכות זמנים להצגה, ומופעלת ע"י מורי המדעים אשר יעברו השתלמות על ידי מדריכי מוזיאון המדע. המורים יוכלו להיעזר במחוון ובאתר האינטרנט של המוזיאון. מצ"ב קישור לדף הפותח באתר האינטרנט של המוזיאון

מטרת המעטפת היא להרחיב את תשתית הידע של התלמידים, תוך קיום דיון רציני בעת ההצגה ובעקבותיה, להצביע על דרך קבלת החלטות מבוססת מידע ועל חשיבות מעורבות הציבור בקבלת החלטות בנושאי קיימות.

הפעילות כולה מורכבת, כאמור, מארבעה חלקים (לבנים): ההצגה + מעטפת בת שלושה חלקים (שלוש לבנים).  ניתן לבחור רק חלק מהלבנים, להפעילן באופן חלקי  או ליצור מהן מסלולים חלופיים.

הפעילות פותחה תוך דגש על:
  • גיוון באסטרטגיות הלמידה/הוראה (צפייה בסרטונים, משחקים מקוונים, צפייה בהצגה והשתתפות בעיצובה, בנייה, פעילות חקר, משחק סימולציה ושעורים פרונטליים).
  • שמירה על קשר עם תכנים ומיומנויות הנלמדים במהלך לימודי המדעים: אנרגיה, סביבה וקיימות, פעילות חקר, שיח טיעוני, יצירתיות.



מספרי דפים באתר

בדפי המחוונים תמצאו הפניות למספרי דפים באתר.

כדי להגיע לדף באתר, הקלידו את מספר הדף בתיבה שנמצאת בטור השמאלי של האתר ולחצו על החץ הסגול כדי להגיע ישר לדף.

 

לבנה 1:   2 שעת לימוד – "מוצג מושג" - פתיח

פעילות מקדימה בכיתה (לפני הצפייה בהצגה) - בהנחיית מורי המדעים.

הצגת סרטונים (אנרגיית רוח, אנרגיה סולארית) + משחקי שאלות מתוקשבים (אנרגיית רוח, אנרגיה סולארית) + מילון מונחים + דיונים כיתתיים. (הפורמט פותח במוזיאון המדע והופעל בהצלחה עם תלמידי חט"ב וכיתות י').

להורדת המסמך המפורט


לבנה 2:   3-5   שעות לימוד -  בניית שבשבות ופעילות תהליך חקר מדעי


בניית שבשבות מבקבוקי קנקל בשימוש חוזר + ביצוע תהליך חקר מדעי ופגישה נוספת עם נושא אנרגיית הרוח כמייצגת אנרגיות מתחדשות. הפעילות בהנחיית המורה ובעזרת הנחיות מתוקשבות/מודפסות. הפעילות מתקיימת בהרכב של כיתה שלמה, העבודה מתבצעת בקבוצות קטנות ובמליאה.

רצוי להפעיל לבנה זו מייד אחרי לבנה 1, לפני הצפייה בהצגה, אולם מקומה גמיש. ניתן להפעילה הן כהמשך לפעילות המקדימה, הן אחרי ההצגה והן כפעילות מסכמת.

להורדת המסמך המפורט


לבנה 3: כשעה ורבע (60-75 דקות) -  תיאטרון-דיון: ההצגה "נגד הזרם"

ראו למעלה, בפסקה "על ההצגה".


לבנה 4: 2 שעות לימוד צמודות – "המרוץ לתחנת הכוח" - משחק תפקידים (בשלב זה לא נמצא באתר).

משחק תפקידים שיעמיק את הבנת המושגים השונים והשיקולים הקשורים בבחירת הדרך להפקת אנרגיה.

המשחק פותח ע"י חברת החשמל וחברת "יעדים".

סיכום: 1-2 שעות לימוד

פעילות מסכמת  בהנחיית מורי המדעים.

שיעור פרונטאלי כיתתי המסכם את התוכנית כולה על כל היבטיה. מועבר ע"י המורה (רצויה נוכחות מתעד – תלמיד, הורה או מבוגר אחר).

להורדת המסמך המפורט

להורדת הנספח: יתרונות וחסרונות של שימוש במקורות אנרגיה מתחדשים להפקת חשמל
נוצר בתאריך: 31/03/11
עודכן בתאריך: 10/11/11