Skip to main content

צעצועים ומנגנונים - מפגש מדע לילדי הגן


 
מבוא
 
ילדים משפצים צעצועים מקולקלים ויוצרים צעצועים חדשים! בסדנת שיפוּ-צעצועים (הֶלְחֵם המילים שיפוץ וצעצועים) הילדים מתנסים בתיקון והמצאה של צעצועים. שיפוץ הצעצועים מאפשר לילדים להתמודד עם בעיות; לדמיין מגוון פתרונות לתיקון הצעצועים או שיפורם; לחשוב על שימושים נוספים של חלקי הצעצועים; לרכוש מיומנויות לעבודה עם כלים שונים ועם מגוון חומרים ולחוות הצלחה בעת תיקון צעצוע או המצאה של צעצוע חדש.
במסגרת הפעילות במוזיאון הילדים מוצאים תחליפים לחלקים שאבדו בצעצועים; משלבים בין צעצועים שונים ליצירת צעצוע חדש, ומוסיפים לצעצועים ממד שלא היה קיים בהם קודם לכן, לדוגמה, רובוט שיכול לעוף כי הוספנו לו "כנפיים" או "קפיצים" ברגליים ולומדים על חיבורים קשיחים וגמישים. 
 

מתאים לגן חובה
מיועד לגילאי 4-6

מתאים לתוכנית הלימודים במדע וטכנולוגיה: עולם מעשה ידי אדם

מטרות הפעילות
 
הילדים יכירו ויתנסו בשיטות שונות לתיקון ושיפוץ צעצועים.
 
הילדים יחקרו צעצועים וימציאו צעצועים חדשים מחלקי צעצועים ישנים.
 


מושגים שנעסוק בהם
 
קלקול, בלאי, תיקון, שיפוץ, מנגנון, חלקי חילוף, מפרק, חיבור, כלי עבודה, המצאה, תכנון, פתרון בעיות, תהליך התיכון. 
 
רקע 
 
ילדים אוהבים לשחק בצעצועים ונקשרים אליהם. כאשר צעצועים מתקלקלים בעקבות משחק או חקירה אינטנסיבית, נפתחים בפנינו שני כיווני פעולה אפשריים: תיקון הצעצועים או שכלול ובנייה של צעצועים חדשים. במובן זה הילדים מומחים בצעצועים ואפשר לסמוך על כך שהם יחשבו על דרכים לתיקון, שיפוץ או המצאה של צעצוע חדש. הילדים יכולים לתכנן את שלבי בניית הצעצוע, ללמוד על מנגנוני פעולה שונים, להגדיר בעיות וצרכים ולהתמודד עמם, לרכוש מיומנויות עבודה עם מכשירים וחומרים מגוונים, לפתח ערכים כגון שימוש חוזר, בנייה עצמית וצמצום הצריכה ולחוות העצמה בתחושת המסוגלות העצמית שלהם.



 
לפני הביקור
 
כדי להפיק את מירב התועלת ממפגש המדע וכדי לתת לילדים תמונה יותר מקיפה על הנושא, רצוי להכין את הילדים בגן לקראת הביקור. חשיבה טכנולוגית מתפתחת תוך כדי התייחסות לחומרים, צורות וטכניקות של בנייה. בהקשר לעיסוק בטכנולוגיה בגן אנחנו ממליצים לתגבר את הפעילות במרכז הבנייה ולאתר הזדמנויות לעיסוק בפתרון בעיות. 
 
   להוסיף חומרים מעניינים לסדנת המצרפים בגן -  הילדים יכולים לשלב חומרים שונים בתכנונים ובבניות שלהם כמו: בדים, קרטונים, אטבים, צינורות, גלילים וחבלים. חומרים אלו הם בעלי תכונות שונות ויכולים לעורר רעיונות לבנייה ופתרונות חדשים. רצוי כמו כן לפרק צעצועים, לחקור מה יש בתוך הצעצועים ולצרף חלקי צעצועים לחומרים בסדנא לשימושים מגוונים.
 
  לעודד את הילדים לשוחח ולתאר כיצד צעצועים עובדים. בקשו מהילדים לתאר את הצעצועים שאיתם הם אוהבים לשחק, ולהדגים את השימוש בהם, לספר על בעיות או מגבלות של הצעצועים ועל אפשרויות לשפר אותם.

   לצפות ביחד בסרט הטרקטור של אלמו ולשוחח על חלקי צעצועים לבנייה של צעצועים חדשים:


 
 
בעת הביקור
 
כמו בכל מפגש, גם במפגש צעצועים אנחנו משלבים פעילויות שונות: סיפור מדעי – סיפור מתקן הצעצועים שבמהלכו הילדים מציעים דרכים לתיקון צעצועים שונים, עבודה בקבוצות ל"אלתור" צעצועים"- משתמשים בחלקי צעצועים ובחומרים נוספים ליצירת צעצוע חדש למשחק בגן, וסיור בין מוצגים נבחרים במוזיאון סביב הנושא של מפרקים, חיבורים קשיחים וגמישים.

תכנית הפעילות:
 
30 דקות -  סיפור מתקן הצעצועים 
30 דקות - סדנא לאלתור צעצועים
 20דקות-  סיור מודרך בתערוכות המוזיאון
20 דקות - פעילות באגף ילדים
סדר הפעילות משתנה בהתאם למספר הקבוצות במקביל
 
 
אחרי הביקור
 
ברצוננו להציע כמה התנסויות שתוכלו לעשות עם הילדים בגן כאשר אתם נזכרים במפגש המדע ומסכמים מה הביקור.
 
שחזור הפעילות: מה עשינו במוזיאון? מה בנינו? איזה מוצגים הכי אהבתם? הילדים מבטאים בציור ובתנועה את המוצגים שאהבו וחדים חידות אחד לשני (נשמח אם תשלחו לנו את הציורים - אנחנו אוספים ציורי ילדים של מוצגי המוזיאון). 
 
תכנון והקמה של סדנה לתיקון צעצועים – לפי הנחיות של משרד החינוך.
 
הכנת הוראות לתיקון צעצועים – יש מספר בעיות שכיחות שבהן הילדים נתקלים במהלך תיקון צעצועים: 
צעצועים מתגלגלים מאבדים גלגלים; נקודת  החיבור בין הגלגל לציר נוטה להישבר; ידיות וחלקים בולטים נפגעים; 
חלקי צעצוע נעים נשחקים; האוויר מתחיל לדלוף מכדורים מנופחים... 
בעיות שכיחות בצעצועים ניתנות לפתרון על ידי ניקוי, תיקון קרעים, החלפת חלקים (עיניים, אף וכדומה), תיקון או החלפה של בגדים, מילוי מחדש והוספת טלאים. הילדים יכולים להכין הוראות לאחר תיקון הצעצועים בתמונות, ציורים ומילים. 
יחד עם זאת, יש חשיבות לקבלת העובדה שלעתים לא נצליח לתקן את הצעצוע. חשיבה על דרכים חדשות לשימוש בחלקי צעצועים לתיקון של צעצועים אחרים, יכולה להפחית את תחושת התסכול.
 

 
לסיכום
 
נשמח לשמוע בטלפון או במייל על התנסויות מעניינות שנעשו בגן, ולקבל תמונות וציורים בעקבות הפעילות בגן. בנוסף, כמו תמיד, נודה לכם אם תשלחו לנו  את הערותיכם לגבי מפגש המדע והביקור באגף הילדים של מוזיאון המדע.
 
נוצר בתאריך: 04/05/15
עודכן בתאריך: 25/07/19