Skip to main content
header

צינורות - מפגש מדע לילדי הגן

גילאי 3-4


מתאים לתוכנית הלימודים במדע וטכנולוגיה: עולם מעשה ידי אדם


מה משותף למנהרה ולחדק של פיל? איך יוצרים קול בעזרת צינור? בהשראת סיפור על ילדה שאוספת צינורות, נעביר לחישות למרחקים באמצעות צינור, נעבור בעצמנו דרך צינורות שונים ונקשיב לקולות בעזרת מסכת (סטטוסקופ). נתבונן בצינורות מיזוג אוויר וניסע על טרקטור הנדחף בלחץ אוויר.

הצינור הוא חלק חשוב מהטבע והטכנולוגיה. צינורות מצויים בגופנו, בצמחים, במכונות, בבתים ובערים. יש צינורות גלויים ויש נסתרים, ישרים ועקומים, צרים ורחבים, רכים או קשיחים. ילדים מכירים צינורות: הם משתמשים בקשיות לשתייה, הם משחקים בצינורות השקייה ומכירים מזרקים.

במפגש המדע נבין שהמשותף לצינורות השונים הוא תפקידם, ולא צורתם. הצינור מוביל, מנתב ומעביר חומר ממקום למקום מבלי לאבד חלק ממנו בדרך.



בעת הביקור


מפגש המדע צינורות מורכב מסיפור מדעי, מבנייה פשוטה, מפעילות עם סטטוסקופים ומהפעלה של המוצגים בתערוכה "מנוף לגילוי".

הילדים שותפים לבנייה של הסיפור "רני והצינורות", סיפור על ילד שאוסף צינורות. הם מציעים ובוחנים הצעות שונות לפיתרון הבעיות שגיבור הסיפור נתקל בהן. במהלך הסיפור של רני והצינורות הילדים ישוו בין צינורות שונים ויבחרו צינורות מתאימים למשימות שונות. בפעילות עם הסטטוסקופים הילדים יקשיבו לקולות שקשה לשמוע בד"כ. במהלך הסיור בתערוכות הילדים יזהו את הצינורות במוצגים השונים.

מטרות המפגש


הילדים יכירו צינורות שונים ויזהו את המשותף להם.
הילדים יבדקו את יתרונותיו של הצינור כמעביר חומרים.
הילדים יזהו צינורות במכשירים שונים (סטטוסקופ, למשל).
הילד יזהו את תפקידם של הצינורות בבניין המוזיאון ובבניינים אחרים.


מסרים מרכזיים


לצינורות צורות וגדלים שונים, אך הם דומים בתפקידם הכללי (מחט של מזרק, חדק ומנהרת רכבת - כולם מתפקדים כצינור).

בעזרת צינור ניתן להעביר חומרים זורמים או חפצים נעים ממקום למקום ולמנוע את פיזורם בדרך, או לנתב את מסלול תנועתם.


מושגים מרכזיים שעוסקים בהם במהלך המפגש


צינור, קשיח, חלול, ישר, עבה, גמיש, עקום, מוביל, אטום, שקוף, דק, מרכז.


לפני הביקור


כדי להפיק את מירב התועלת מהביקור רצוי להכין את הילדים בגן לפני מפגש המדע.

בעת טיול בסביבה אפשר להסב את תשומת ליבם של הילדים אל מערכת ההשקיה: מניין יוצאים המים ולאן הם מגיעים.

רצוי גם לעשות סיבוב בגן/בכיתה ולערוך רשימה של צינורות (מים, גז, חשמל, ארובה).

כמו כן, אפשר לבקר באתר בנייה או בבניינים שנבנו עם מערכת אוורור חשופה, כדי לראות את מה שלא רואים בדרך-כלל.

אם אתם יכולים לצלם את הצינורות השונים - תוכלו לערוך תערוכת צילומים של הצינורות שמצאתם.

אחרי הביקור

ברצוננו להציע לכם כמה התנסויות שתוכלו לקיים עם הילדים בגן כאשר אתם נזכרים במפגש המדע ומסכמים את הביקור. גם אם קיימתם פעילויות אלו בעבר, יהיה מתאים לחזור עליהם בסמוך למפגש המדע.

ציור עם קשיות

שמים צבע גואש או צבעי מים על דף, ונושפים דרך קשית כדי ליצור צורות מעניינות.

צינורות בצמחים

מכניסים גבעול של סלרי לכוס מים עם כמה טיפות דיו.

אחרי כמה שעות במים, הדיו מגיע דרך הגבעול עד לעלים. אם חותכים את הגבעול, אפשר לראות נקודות צבועות בתוך הצינורות הדקיקים המשמשים להעברת מים בצמח. אפשר לנסות זאת גם בפרחים בהירים (ציפורן לבנה, דליה, כלנית...), ואם רוצים להתחכם - מפצלים את הגבעול לשניים וטובלים כל מחצית לכמה שעות בכוס עם צבע מאכל אחר... מה קרה?

אוסף צינורות בגן

אם הנושא תפס תאוצה, אפשר להציע לילדים לארגן אוסף של צינורות בגן. בפעילות בניית האוסף הילדים מחדדים את ההגדרה של הצינור (האם משפך זה צינור - או לא)?, מזהים מקומות בהם יש צינורות (מניין נביא עוד צינורות לאוסף)? וממיינים את הצינורות השונים (אלו צינורות מתאימים למשחק בארגז החול או למשחקי מים).
 

קשר לתכנית הלימודים

הכרת הסביבה הקרובה.
הכרת חפצים בחיי היום-יום.
הכרת מושגי יסוד.
נוצר בתאריך: 18/05/11
עודכן בתאריך: 15/10/15