Skip to main content
header

גשרים - מפגש מדע לילדי הגן


מבוא


בני האדם בונים גשרים כבר אלפי שנים תוך שימוש במגוון של שיטות וחומרים. מפגש מדע זה, העוסק בגשרים, הוא בעל אוריינטציה הנדסית – טכנולוגית והוא מתקשר לפרק העוסק בעולם מעשה ידי אדם בתוכנית הלימודים לגיל הרך. במהלך המפגש אנחנו עוסקים בתפקיד הגשרים ומתייחסים למבנה של הגשר ברמת התופעות. חלקו של המפגש מתקיים סביב מוצג קשת מאבנים ומוצגים נוספים בתערוכת "למה בניינים לא נופלים". אנחנו מתייחסים למבנה המוזיאון על הגשרים שבו, לסביבתם הקרובה של הילדים כגון, גשר המיתרים בכניסה לעיר ירושלים ולגשרים מוכרים אחרים.

גילאי 5-6

מתאים לתוכנית הלימודים במדע וטכנולוגיה: עולם מעשה ידי אדם


מטרות הפעילות

 

  • הילדים יכירו סוגים שונים של גשרים. הילדים יבדקו יציבות וחוזק של גשרים.
  • הילדים יתנסו בתהליך לפתרון בעיה הדורש תכנון, בניה ושיפור (תהליך התיכון).


מושגים שנעסוק בהם


גשר, קורה, גשר תלוי, גשר נפתח, עמוד תומך, קשת אבנים, תהליך התיכון.

רקע מדעי


לגשרים צורות רבות ומגוונות. ניתן היה לחשוב שכל גשר מבוסס על עקרונות הנדסיים שונים רבים, אך למעשה יש רק שלוש צורות מבנה בסיסיות של גשרים: הקורה, הקשת והשרשרת (הגשר התלוי). כבר בתקופות קדומות בהיסטוריה פותחו טכניקות לבניית גשרים, כנראה מתוך צפייה בתופעות טבע שונות: גזע עץ שנפל ואפשר חציית נחל; צמחים מטפסים ושורשי עצים שיצרו גשרים תלויים טבעיים; מפולות אבנים שיצרו קשתות טבעיות. שלושת סוגי הגשרים נבדלים זה מזה באופן שבו מועבר העומס אל הסמכים (שניתן להישען עליהם) והקרקע. גשרים תלויים מצטיינים במשקל עצמי נמוך יחסית לשאר סוגי הגשרים וביעילות מיבנית רבה, ולפיכך הגשרים הארוכים בעולם הם גשרים תלויים. עד היום נבנים גשרים תלויים בטכניקות פרימיטיביות בצפון הודו, בטיבט ובדרום אמריקה. בניגוד לגשרי קורה וקשתות, נוטים גשרים תלויים לעבור שינויי צורה תחת שינויי עומס (כגון רוחות).

לפני הביקור


כדי להפיק את מירב התועלת ממפגש המדע וכדי לתת לילדים תמונה יותר מקיפה על הנושא, כדאי להכין את והילדים בגן לפני הביקור. לאור העיסוק בתחום הטכנולוגיה אנחנו ממליצים לתגבר את הפעילות במרכז הבנייה ולהבליט את ההזדמנויות לעיסוק בנושאים טכנולוגיים במרכז. להעשרת הפעילות במרכז הבנייה אתם יכולים:
  • להוסיף חומרים נוספים אותם הילדים יכולים לשלב בתכנונים ובבניות שלהם כמו: בדים, קרטונים חבלים. חומרים אלו הם בעלי תכונות שונות ויכולים לעורר רעיונות למבנים מסוגים שונים ולעודד פתרונות חדשים.
  • לעודד את הילדים לתאר את מה שהם בונים: בקשו מהילדים לתאר את דרך הבנייה, להסביר למה בחרו חומרים מסוימים, לספר על בעיות שצצו בדרך ועל הדרכים לפתור אותן. חשיבה טכנולוגית מתפתחת תוך כדי התייחסות לחומרים, צורות וטכניקות של בנייה.



בעת הביקור


כמו בכל מפגש, גם במפגש גשרים אנחנו משלבים פעילויות שונות: סיפור מדעי (הספר הנבחר הוא הגשר של הינץ יניש והלגה בנש), פעילות בתנועה, עבודה בקבוצות לבניית מערכת מסלולים וגשרים, פעילות בארגז החול הייחודי של המוזיאון להכרת גשרים שונים וסיור במוצגים נבחרים במוזיאון.

תוכנית היום:


חצי שעה -  סיפור הגשר ופעילות בניית גשרים בתנועה
חצי שעה - בניית מסלולים לרכבת
20 דקות - בניית קשת מאבנים, הליכה על קורה וסיור בין מוצגים נבחרים במוזיאון
20 דקות - פעילות גשר קורה, גשר נפתח וגשר תלוי בארגז החול
20 דקות - פעילות באגף ילדים

אחרי הביקור


ברצוננו להציע כמה התנסויות שתוכלו לעשות עם הילדים בגן כאשר אתם נזכרים במפגש המדע ומסכמים מה הביקור.

שחזור הפעילות: מה עשינו במוזיאון? מה בנינו? איזה מוצגים הכי אהבתם? הילדים מבטאים בציור ובתנועה את המוצגים שאהבו וחדים חידות אחד לשני. (את הציורים נשמח אם תשלחו לנו- אנחנו אוספים ציורי ילדים של מוצגי המוזיאון).

תמונות של גשרים במרכז הבנייה: תוכלו לדון עם הילדים על השימוש בתמונות הגשרים שקיבלתם במוזיאון. האם תרצו לתלות אותם במרכז הבנייה? את כולן או חלקן)? או להכין חוברת על גשרים ומבנים אחרים? רצוי לרשום את ההצעות של הילדים והנימוק כל הצעה והצעה אז להחליט איך בוחרים בין ההצעות.

פעילות בארגז החול- בנייה של מסלולים: הילדים מוזמנים להתחלק לשתי קבוצות ולבנות שני מסלולים למכוניות המופרדים בנהר דמיוני. (בדומה לפעילות שנערכה במוזיאון בעת בניית המסלולים). בשלב שני, הילדים מתבקשים להציע פתרונות לחיבור בין שני המסלולים בעזרת גשר שעובר מעל הנהר. הילדים מתעדים את תהליך התכנון והבנייה של המסלולים והגשרים בדרכים שונות.

לסיכום


נשמח לשמוע בטלפון או בכתב על התנסויות מעניינות שנעשו בגן, ולקבל תמונות וציורים בעקבות הפעילות בגן. בנוסף, כמו תמיד, נודה לכם אם תשלחו לנו  את הערותיכם לגבי מפגש המדע והביקור באגף הילדים של מוזיאון המדע.


Image source - cindy47452

נוצר בתאריך: 20/05/12
עודכן בתאריך: 15/10/15