Skip to main content

לחשוב (וללמוד) עם הידיים

 
כנס FabLearn ישראל 4-9.11.2018, חקר את ההזדמנויות ש-Fablearn מזמן לעולם החינוך ולתחום המדעים בפרט.
הכנס התקיים על פני חמישה ימים וכלל מגוון פורומים לגילוי יוזמות חדשות, להתעמקות בתרבות המייקרים (makers) ובייצור דיגיטלי (digital fabrication), לעיסוק באתגר של שילובם במערכת החינוך, ולחיזוי ופיתוח פתרונות למידה אלטרנטיביים חדשים.
 
תנועת ה-MAKE  סוחפת את עולם החינוך בישראל. מוזיאון המדע ו-Mindcet , מפרש–מרחב ליזמות חינוכית בתמיכת קרן ברכה, יזמו את כנס FabLearn שהתקיים ב4-9 בנובמבר 2018 ברחבי הארץ (בירוחם, תל אביב, עמק המעיינות וירושלים), במטרה לחשוף את הנעשה כיום בשדה המקומי והבינלאומי בתחום, ולחשוב יחד כיצד משלבים בדרך הנכונה והמספקת ביותר בין מתודולוגיות ותכנים של MAKE, לחינוך הפורמלי והלא-פורמלי.
 
הכנס נפתח ביומיים של האקאתון בירוחם ובעמק המעיינות, בהם עסקו המשתתפים בפיתוח פתרונות מייקריים לצרכים של מערכת החינוך. 
בכנס בתל אביב 6.11.18,השתתפו למעלה מ500 איש, אנשי חינוך והוראה, מייקרים ואנשי מקצוע מהארץ ומחו"ל, כולל  ביה"ס לחינוך באוניברסיטת סטנפורד. הכנס הציע לכל מי ששילוב המילים  MAKE וחינוך מעסיק אותו, כנס עשיר ומגוון שכלל הרצאות של חוקרים באקדמיה, מייקרים ואנשי חינוך, והכי חשוב - הזדמנות לפגוש את האנשים שמעוניינים לקדם את החזון שבו תלמידים עובדים, יוצרים ויוזמים למידה מסוג חדש.

 

 

 

ייום הסדנאות במוזיאון בפתחו של יריד MAKEJerusalem Mini Maker Faire עורר סקרנות ועניין בקרב מייקרים וכ-150 מנורים ואנשי הוראה שהפגינו השתתפות פעילה ונלהבת. בצד ההתלהבות הרבה ממגוון רחב של סדנאות שהועברו על ידי מייקרים מחו"ל ומהארץ רכשו המשתתפים ארגז כלים עשיר אותו יוכלו ליישם בכיתה ובמפגשי הוראה שונים על הרצף של החינוך הפורמלי והבלתי פורמלי וכל זאת תוךשימוש בכלים פשוטים ובטכנולוגיה מתקדמת. 


אנו ממשיכים בחיפוש אחר השילוב האופטימלי של MAKE במערכת החינוך הפורמלית והלא פורמלית, וכצֵידָה לדרך  קבלו את "שש העצות הכי גרועות לפעילות מייק במערכת החינוך" :
 
6 העצות הכי גרועות לפעילותMakeבמערכת החינוך
 
1. מורים חייבים לדעת הכל לפני שמתחילים
עצה שניתנת על ידי מי שרגיל לדעת את כל התשובות. 
אבל- מניסיון של מורים שהצליחו בפעילויות מייק MAKEבבית הספר, חשוב מאד לעודד תלמידים לחקור ולחפש את התשובות והפתרונות בעצמם. כדאי ומומלץ לאנשי החינוך ללמוד יחד עם התלמידים.
 
2. יש לתת הוראות מאד מפורטות לתלמידים
עצה שנובעת מההנחה שאם התלמידים יקבלו הוראות מדויקות, שלב אחרי שלב, כולם יצליחו לבצע את הפרויקט, ולא יאלצו להתמודד עם בעיות שהמורה יתקשה לתת להם מענה.  
אבל - בתרבות המייק חשוב שהתלמידים ימצאו את דרכם על מנת שיוכלו להגיע להבנה עמוקה וללמידה משמעותית. 
 
3. התוצר הסופי חשוב יותר מן התהליך 
אבל -  התמקדות בתוצר הסופי לא מאפשרת ללמוד מכישלונות. יצירה שמבוססת על השערות חדשות ובדיקה שלהן היא דרך שמובילה ללמידה משמעותית.
 
4. חשוב ביותר  שיהיה ציוד מתוחכם במעבדת המייק 
ללא ספק מדפסות תלת ממד ומכונת CNC  הם כלים נפלאים כדי לפתח וליצר אבי טיפוס. 
אבל -  הם לא נדרשים כדי לקדם חינוך ברוח מייק. תלמידים יכולים להתנסות בתהליכים מרתקים דומים גם עם קרטון וסכין חיתוך, או פשוט לעשות שימוש מִשְׁנִי בחומרים מה"זבל".
 
5. כל תלמיד/ה צריכ/ה לעבוד על פרויקט משלו/ה  
אבל - פעילות ברוח מייק לא מבקשת לברר מה הידע האישי של כל תלמיד ותלמידה. בפעילות ברוח מייק, חשוב לפתח את היכולת ללמידה משתפת והדדית.   
 
6. מייק מחייב חלל ייעודי מתאים 
אנשי חינוך רבים חוששים להתחיל כל עוד אין חלל ייעודי לביצוע הפרויקטים.
אבל -  פעילות ברוח מייק יכולה להתקיים בכל מקום ויש לכך דוגמאות רבות מוצלחות.  
 
אל תתנו לחששות מהלא נודע לרפות את ידכם.  קחו יוזמה והתחילו בקטן, בביצוע של פרויקט אחד. ראו לאן הוא מתפתח והמשיכו משם במסלול שמתאים לכם.
 
נכתב על ידי Meagan Hemmings מתוך הבלוג של Spark fun Education
 
נוצר בתאריך: 28/12/17
עודכן בתאריך: 11/11/18