Skip to main content

סיפור ארכימדס - ניסויים באמבטיה

 

סיפור ארכימדס מתאר אירוע דרמטי בחייו של חוקר, כפי שהוא תואר בידי וויטרוביוס. סיפור ארכימדס באמבטיה שייך למשפחה של סיפורים פופולריים אודות רגעים מכריעים בחיי חוקרים ומדענים, בהם התגליות המדעיות מתבהרות והתובנות מתגבשות. סיפור אחר מאותה משפחה הוא סיפור ניוטון והתפוח.

סיפורים אלה ממחישים את הפן האנושי של המדע, העומד מאחורי העקרונות והתגליות. גם הברקות של ילדים - ובעצם של כולנו - פורצות בהזדמנויות יומיומיות. הן נשענות על התנסויות ותהיות רבות שקדמו לרגע הדרמטי, אך נדמה שהן צצות לפתע פתאום, כאילו משום מקום.

האמבטיה היא מקום נפלא לחקירה, משחק ולמידה. ילד שנהנה לשמוע את סיפור ארכימדס ורוצה לשחזר את החוויה יכול לחזור עליה פעמים רבות - לשחק באביזרים ובמושגים שוב ושוב, ולגלות רבדים נוספים עם כל התנסות.

ניסוי ראשון - מד נפח בבקבוק

חומרים

  • מיכל פלסטיק שקוף עם דפנות ישרות (למשל בקבוק קנקל חתוך בחלקו העליון)
  • סרגל פלסטיק באורך 30 ס"מ.
  • גומיה.
  • משחקי אמבטיה קטנים שונים: כדורים, קוביות, צעצועים צפים ושוקעים, קשיחים וסופגים.

 

הפעילות

  1. שלב מכין: מצמידים את הסרגל במאונך לדופן הבקבוק בעזרת גומיה (סימן ה 0 כלפי מטה, בצמוד לקרקעית הבקבוק).
    ממלאים את הבקבוק במים עד גובה הגומיה (בערך באמצע הבקבוק, כ- 15 ס"מ).
  2. בודקים עם הילד איזה מספר בסרגל מסמן את גובה המים (או: מה גובה המים בסנטימטרים).
  3. מכניסים בעדינות דברים שונים לבקבוק ובודקים מה קורה להם ואם מפלס המים עולה.
    באמצעות פעולה זו הילדים יכולים לגלות בעצמם שישנם חפצים ששוקעים, וישנם חפצים שצפים.
  4. מוציאים את החפצים בזהירות מן הבקבוק ובודקים את מפלס המים.
    האם ישנו שינוי של מפלס המים ביחס למפלס ההתחלתי (המסומן בגומיה)? האם גובה המפלס משתנה אחרי שטבלתם חפצים קשיחים? חפצים סופגים?

האם תוכלו לשער ביחד אלו עצמים מעלים את מפלס המים בבקבוק ב 5 ס"מ? בכמה יעלה את המפלס הברווז הקטן? ובכמה הדינוזאור? בדקו אם השערתכם עומדת במחן המציאות!

ניסוי שני - מד נפח באמבטיה

חומרים

  • ילד לקראת הרחצה היומית
  • אמבטיה
  • סרגל פלסטיק באורך 30 ס"מ או ספוגים הנצמדים לדופן האמבטיה

 

הפעילות

  1. לפני שהילד נכנס לאמבטיה: מסמנים את מפלס המים (גובה המים) בעזרת ספוגים נצמדים או בחיבור הסרגל לדופן האמבטיה.
  2. עוקבים אחרי העלייה במפלס המים כשהילד נכנס לאמבטיה.

האם ניתן להבחין בשינוי?

  1. הילד יכול לטבול יותר ויותר מחלקי גופו.

האם כעת ניתן להרגיש בשינוי?

  1. בקשו מהילד לחשוב על דרכים להעלות את מפלס המים. אם ניתן, בדקו יחד את השערתו. למשל:
    הילד יכול לטבול יותר ויותר מחלקי גופו.
    הילד יכול להחזיק חפצים שונים בידיו.
    אבא או אמא יכולים להצטרף אליו לתוך המים!

 

כמה הסברים על ציפה

ההתנסות היא המוקד של הפעילות עם הילדים. אנו מציעים לכם, ההורים, כמה מילות הסבר אודות ההתנסויות שילדיכם חוו.

מדוע חפצים צפים?
צפיפות היא כמות החומר (הנמדדת באמצעות משקל) מחולקת בנפח.

 

כמות החומר (משקל)  
-------------------------=צפיפות
נפח  

עצמים שצפיפותם נמוכה מזו של המים יצופו.
עצמים שצפיפותם גבוהה מזו של המים ישקעו.

 

  חזרה לתחילת הסיפור

נוצר בתאריך: 12/05/08
עודכן בתאריך: 08/11/17