Skip to main content
תערוכות
header

קיימות לבית הספר היסודי - יחידה 2 - המערכות האקולוגיות

קבצי PDF להורדה

כרזה  - המערכות האקולוגיות – הבסיס לקיומנו

חוברת למורה  - המערכות האקולוגיות – הבסיס לקיומנו

 

קישורים והרחבה:


שיעור ראשון:

 

שיעור שני:

  • ברשת האינטרנט הצעות רבות למגוון פעילויות נוספות סביב הספר "העץ הנדיב"
  • כמה רעיונות לשירים וקישורים על עצים:
  • "כי תבואו אל הארץ"/ עממי
    איך זה להיות עץ?"/דתיה בן דור
    "מר זוטא ועץ התפוחים" /כתבה: אורית רז. איירה: אורה איל. הוצאת ספרית פועלים.
  • כתב עת "עיניים" גיליון "עץ" – מספר   59 .
  • "מדריך העצים בישראל לילדים ולנוער" /ישראל גלון ויונה זילברמן. הוצאת מודן 2009.
  •  יערות האמזונס - בית המרקחת המבוזבז בעולם. מאת רויטרס, כתבה ב"הארץ" מתאריך 18/11/09.


 

שיעור שלישי:

  • מצגות מפורטות על מהותו של המגוון הביולוגי ושירותי המערכת, של קמפוס טבע
  • מידע על מגוון ביולוגי לקראת שנת המגוון הביולוגי באתר החברה להגנת הטבע
  • חיפוש סרטים על biodiversity. רובם יהיו באנגלית.
  • מגוון ביולוגי בעלון למורי הביולוגיה
  • מתוך סדרת האנימציה (בעבר בערוץ 6, כיום בערוץ לוגי) "אוטובוס הקסמים" (Magic School Bus): פרק 38 “מסע ליער הגשם"  [הנושא: אקולוגיה ביערות גשם. תוכן הפרק: הילדים שוכרים עץ קקאו טרופי כמתנת יום-כדור-הארץ לגברת פריזל. אך כשמגיעה עת הקטיף, יש שם רק פול קקאו מצומק אחד, ופתק ממפקח 47 (מאט פרויר) המדווח כי מסיבות לא נודעות, העץ לא מצמיח פולים! דורותי אן וטים הופכים לבלשים כשגברת פריזל לוקחת את הכיתה ליער הגשם כדי לפגוש את המפקח המושלם, השומר על מטע קקאו מסודר ונקי מבוץ. מה עשה מפקח 47 לרשת החיים הסבוכה המונע מהעץ לצמח תרמילי-פולים?]  [(לרכישה - לחפש "אוטובוס הקסמים" בכתובת http://www.nmcunited.co.il/): סרטי DVD למכירה: אוטובוס הקסמים 2 – הדינוזאורים (מכיל 4 פרקים. מקט: 29672). שני הפרקים האחרונים עוסקים במחזור המים ובאנרגיה חלופית.]
  • סרטון קצר מהאתר של www.daversitycode.com על מגוון המינים
  • אגדה הודית " המלך והצפרדעים": מתוך הספר: "להציל את כוכב הים של שלמה אבס. עגור הוצאה לאור. מספר על מלך שביקש להרוג את כל הצפרדעים שהפריעו לו לישון ואז הופיעו היתושים...
    הערה: יש מי שכוללים במונח "מגוון ביולוגי" גם את המגוון התרבותי של חברות שונות של בני אדם בעולם, במיוחד באופן שבו הן מתייחסות לעולם הטבע, משתמשות בו ומשמרות אותו. עניין זה יכול להרחיב את השכלתן של המורות, אך כדאי שלא להזכיר אותו לתלמידים כדי שלא להקשות על הבנת מושג מורכב זה.

 

שיעור רביעי:

  • באתר המשרד להגנת הסביבה יש מידע עשיר על מגוון ביולוגי, הן בדפי הסבר קצרים והן בפרסומים מפורטים יותר: יש לבחור "טבע ומגוון ביולוגי" בחלון הנושאים הסביבתיים משמאל ולהתקדם משם.
  • באתר של משרד החינוך בסעיף על פיתוח בר קיימא יש מעט חומרים גם על מגוון ביולוגי.
  • אתר מצגות מומלץ ביותר הוא של גיא שחר: להכנס לאתר של גיא שחר- מצגות – מצגות מישראל
    שם אפשר למצוא מצגות בנושאים שונים הקשורים לטבע ומתוכן לבחור את המתאים (למשל "מצאו את ההבדלים – נחל הירקון", "הכל זורם – נחלי ישראל בחורף", "בין ספר למדבר" ועוד).

 

שיעור חמישי:

  • הספר "האיש שנטע עצים" / ז'אן ג'יאונו הוצאת צימוק.
  • הסרט עם כיתוביות בעברית :  http://dotsub.com/view/2d7b8a37-4f64-4241-8019-642e965d124f
  • חומר רקע על המגוון הביולוגי בישראל ופירוט רב של הסכנות והאיומים הנשקפים לו אפשר למצוא בפרסום של המשרד להגנת הסביבה "מגוון ביולוגי ופיתוח בר-קיימא" משנת 2002, (מסמך pdf ) בעיקר בפרק ג (פירוט רב) ובפרק ד (סיכום)
  • על הכחדת מינים
  • אמנות והסכמים בין-לאומיים:
    - האמנה על המגוון הביולוגי
    האמנה להגנה על מינים נודדים (אמנת בון)
    - האמנה על סחר בין-לאומי במינים בסכנה (CITES)
    - האמנה הבין-לאומית להגנה על הצומח
    - האמנה להגנה על נופי מים (אמנת Ramsar)
  • Greenfacts - מידע ברור על נושאים הקשורים לסביבה, באנגלית, ממגוון מקורות. מומלץ ביותר!
  • “When governments take action to reduce biodiversity loss there are some conservation successes, but we are still a long way from reversing the trend,” says Jean-Christophe Vié, Deputy Head of IUCN’s Species Programme and senior editor of the publication. “It’s time to recognize that nature is the largest company on Earth working for the benefit of 100 percent of humankind – and it’s doing it for free. Governments should put as much effort, if not more, into saving nature as they do into saving economic and financial sectors.”
    טקסט זה הוא חלק מהודעה לעיתונות לקראת פרסום דוח ארגון IUCN  על מצב המינים בסכנה בעולם: The IUCN report, Wildlife in a Changing World, shows the 2010 target will not be met.
    הדוח מנתח את מצבם של 44,838 מינים המצויים ברשימת IUCN של המינים בסכנה ומביא תוצאות מרוכזות על קבוצות מינים, על אזורים גאוגרפיים ועל בתי גידול שונים, כמו ימיים, מים מתוקים ויבשתיים.
נוצר בתאריך: 10/01/10
עודכן בתאריך: 03/04/11