Skip to main content

דיון על ועדת חנוך של המוזיאון

פרוטוקול ועדת חינוך 6.5.2012

השתתפו:

מאור, לאה, שני, יוסי, מירי, סמאהר, אתי, ורדה, דיאנה, מנון, אסתי

פגישה פנימית, לאחר שיחות עם מנהלי/רכזי חינוך במוזיאונים אחרים.

לאחר הפגישה התקיימה שיחה עם יו"ר ועדת החינוך – מר נאדים שיבאן מהקרן לירושלים (שלא היה באפשרותו להשתתף בפגישה).

סקירה היסטוריה של ועדות החינוך במוזיאון (אסתי):

בשנים הראשונות הדגש בפגישות היה על דיווח בפני הממונים השונים – הנהלת המוזיאון וועד מנהל, נציגי פיקוח מערכת החינוך ופיקוח עירוני.
בהמשך הפכו הפגישות להזדמנויות להצגה של פרויקטים מיוחדים שהמוזיאון שותף להם וליצירה של שיתופי פעולה עם גורמים, אירגונים ומוסדות שונים.
סוג אחר של מפגשי הועדה הם דיונים בנושאים הקשורות לדרכי עבודה במוזיאון, פנייה לקהלים שונים וכדומה, נושאים שהם רלוונטיים גם למוזיאונים אחרים (מירושלים ומחוץ לירושלים).

המוזמנים לישיבות ועדות החינוך הם:

חברי ועדת החינוך של המוזיאון, כולל יו"ר הועדה (שהוא גם חבר בועד המנהל) + צוות החינוך של המוזיאון + חברי צוות נוספים מהמוזיאון, בהתאם לעניין מקצועי או אישי +
מנהלי חינוך ממוזיאונים אחרים + אורחים חיצוניים בהתאם לנושא של כל ישיבה (מומחים לנושא שאנו מזמינים במיוחד, או כאלה שידוע לנו שהם עוסקים בנושא או שמעניין אותם).

מהן המטרות שלנו בישיבות ועדות החינוך? – דיון, שעלו בו הנקודות הבאות:
- הצגה חיצונית / סיכום פנימי - של פעילויות החינוך שלנו,
- דיון וחשיבה על נושאים המטרידים אותנו / שאנחנו רוצים לקדם / שיש צורך לבדוק אותם,
- טיפוח וחיזוק קשרים עם מערכת החינוך (פיקוח משרד החינוך + מנח"י, מינהל חינוך י-ם +
   מחלקות חינוך ברשויות מקומיות + בתי"ס + רכזי מו"ט).
- יצירת קשרים ושיתופי פעולה עם מוסדות / גופים / אנשים - העוסקים באותם הנושאים,
- חשיבה אופרטיבית ליישום רעיונות והצעות שהועלו ע"י חברי צוות / מדריכים / מתוך
  פרויקטים שהמוזיאון שותף בהם ועוד.
- מה עוד?

מטרות של ועדות חינוך במוסדות אחרים – דיווח, לפי שיחות מקדימות שהתקיימו עם מנהלי חנוך / מרכזי ועדות חינוך במוסדות אחרים:
- קידום תכניות חינוכיות מסוימות.
- פנייה לקהלים ולמגזרים שונים, כמו חינוך מיוחד, עבודה עם מגזר  חרדי, מגזר ערבי.
- סיעור מוחין פנימי בנושאים חינוכיים לצורך התפתחות פנים מוסדית.
- טיפוח קשרים עם מוסדות וארגונים.
- למידה מניסיון של מוזיאונים אחרים ויצירת שיתופי פעולה.

דיון – מהי פגישה מוצלחת של וועדת חינוך (בעיני הצוות, ללא סדר חשיבות):
- מתפתח דיון מעניין,
- ניכרת רצינות בהכנת המפגש (מידע, הזמנת האורחים...)
- מיגוון רחב של משתתפים, הכולל אורחים ונציגי רבים מהמוזיאון,
- נוצרים שיתופי פעולה וקישרי עבודה לעתיד,
- הייתה למידה / תרומה לצוות,
- נוצר פתח לשינוי / שיפור פנימי, אצלנו במוזיאון,
- התקבלו רעיונות והצעות ליישום אופרטיבי.

שמנו לב כי ניתן לשייך כל הגדרה לאחד או יותר מהקריטריונים הבאים:
למידה, מיתוג, שיתופי פעולה

נושאים שהועלו כאפשריים לפגישות עתידיות:
- מצויינות בחינוך (מערכת החינוך)
- טיורינג + מדעי המחשב (תערוכה עתידית)
- שיתופי פעולה עם גופים בירושלים התומכים בחקר מדעי
- שימוש וניצול של מרכז המשאבים
- אתיקה במוזיאונים ובחינוך במוזיאונים
- תפקיד המורה המלווה כיתה בביקור מודרך במוזיאון.
נוצר בתאריך: 21/05/13
עודכן בתאריך: 21/05/13