Skip to main content

חוברות מידע

ועדת חינוך, מוזיאון המדע, 22 בפברואר 2006

נושא:
דפי מידע למערכת החינוך.

נוכחים:

ד"ר שבתאי דובר, ד"ר תמי יחיאלי, בת שבע לדני, עדנה מעיין, מיה הלוי, דיאנה פינוס, נורית שניר, דליה הררי, סמאהר חוסיין, אסנת בבלי.

נורית שניר: המושג "דפי מידע לבתי הספר" משמש אותנו בהקשרו הרחב. תחילת הדיונים והעבודה על מסמך זה מהווה נקודת זמן בה נבחנות התוכניות החינוכיות במבט לאחור ובמבט קדימה לקראת ההחלטה מה יבוא לידי ביטוי בדפי השנה הבאה.
בפגישה זו נרצה לחשוב שוב על השאלה מה תפקידם של דפי המידע? מי קהל היעד שלהם? האם במתכונתם הנוכחית הם ממלאים את תפקידיהם?
לשם כך יהא עלינו להביא בחשבון מיהם המזמינים ומה צורכיהם, מהם צורכי המורים (בעיקר מורים למדעים), ומה הדרישות שלנו מדפי המידע.
בהקשרים הנ"ל נרצה לדון בתכנים, בסגנון הפניה והמידע, בפורמט ובהיבטים עיצובים כלליים.

הערה חשובה: לפני חודשיים, בישיבה הקודמת, עסקנו בפעילויות "לפני ואחרי". מאז - התחלנו לטפל בנושא תוך אימוץ חלק מהמלצות הוועדה. באחת הישיבות הקרובות נדווח על ההתקדמות.

מיה הלוי: דו"ח "מוזיאונים בישראל "2004 יצא השבוע . יש בו דיווח על מספרי תלמידים ופילוחים שונים. במוזיאונים בת"א ובחיפה - מספר ביקורי התלמידים גבוה בהרבה מירושלים, למרות שאין בערים אלה וסביבתן יותר תלמידים. גם במוזיאונים הפריפריאליים מספר התלמידים המבקרים גדול יחסית.
באופן כללי הייתה ברוב המוסדות עליה ב-.2005 . באשר למחירים - הם דומים למדי.
כללית, בערים, הפילוח לפי גיל דומה:
ילדי גן10%, א'-ו' קצת פחות מ 50% (גיל דומיננטי ברוב המוזיאונים), ז'-יב' כ-.35% (בניגוד לרוב המוזיאונים, אצלנו דווקא חטי"ב הוא הגיל הדומיננטי)
מתוך הנתונים עולה שיש בעיה בירושלים לעומת חוזק בערים גדולות אחרות (ת"א וחיפה) וחוזק בפריפריה. שאלה חשובה העולה מנתונים אלה - היא האם עלינו לכוון את עצמנו לביקור לימודי או "תיירותי", או אולי לשניהם, כפי שאנו עושים היום.

מתוך כלל התלמידים רק כ- 680,000 תלמידים מבקרים במוזיאונים בשנה. כלומר רק רבע מאוכלוסיית התלמידים מבקרים במוזיאונים. יש כאן פוטנציאל לא ממוצה. (לפי נתונים שאספנו בשנה שעברה, לקראת פרסום דו"ח דוברת, פוטנציאל התפוסה של המוזיאונים בארץ הוא כזה שניתן להגיע ל-2 ביקורים לכל תלמיד).

נורית: אנחנו מנסים להגיע למערכת החינוך ולידע את בתי הספר ובעלי התפקידים על התוכניות החינוכיות שלנו, בפרישה מקסימלית. בדפי המידע של המוזיאון יש פרוט של כל התכניות החינוכיות, התאמתן לגילאים השונים ולתכנית הלימודים. הדפים נשלחים לכל בתי"ס בארץ עפ"י מדבקות של משרד החינוך. המידע נשלח גם לגני הילדים בירושלים.

השאלות הנשאלות:

מי קהל היעד של דפי המידע?
האם החומר מגיע ליעדו?
האם דפי המידע "עושים את העבודה"?
כמה בעיות לדוגמא:
בכתיבת דפי המידע עומדת לנגד עינינו דמות של מורה למדעים. לפחות במחצית המקרים הם אינם המזמינים, אלא דמויות אחרות כגון רכז חברתי, סגן מנהל, מרכז שכבה ואף סוכן טיולים.
אין דרך למען את המשלוח לאדם ספציפי (הן בגלל תחלופה גבוהה בתפקיד הרלוונטי, והן משום שלא ברור מי היעד).
לדפי המידע מספר תפקידים, שכל אחד דורש אפיונים משלו: תפקיד פרסומי, מתן מידע מפורט על הפעילויות החינוכיות, ותפקיד ייצוגי.
סיפור מאלף: ב"קמפוס טבע", מוזיאון הטבע של אוניברסיטת ת"א, הפיקו בשנים הראשונות חוברת עבה למדי בפורמט A4. בשל בעיות תקציב, צמצמו מאוחר יותר את המידע ויצרו פורמט של-A4 מקופל לשניים, מתוך אמונה שתפקיד דפי המידע הוא רק לגרות, ואת המידע המפורט אפשר למסור טלפונית למעוניינים. המהלך התבסס גם על התחושה שכדי לדעת מה כדאי לבחור המזמינים מעדיפים ייעוץ טלפוני. לדברי דר' יעל גבריאלי מ"קמפוס טבע" לא מורגש שינוי לרעה מאז צמצום הדפים. להיפך. גם מצד המזמינים אין טענות על צמצום במידע הכתוב.
מצד שני - כאמור הדפים מייצגים את מוזיאון המדע והשאלה באיזה אופן אנו רוצים לייצג את עצמנו ולא להציג רק חשיבה פונקציונלית.

עדנה: לפורמט של חוברת יש נוכחות והוא לא נזרק בקלות. החוברת משדרת איכות, למרות שיעילותה פחותה לעומת 2 דפים מתומצתים.

בת שבע לדני: אין צורך בהרבה מידע. אין זמן לקרוא. מספיקים כותרת + 2 משפטים. הילדים והוריהם מוצפים במידע. המורים מתרשמים מהחוויה עצמה. חשוב לפרסם באופן בולט מבצעים. למשל: כיתה חמישית חינם. לחשוב על מבצע לשנה הבאה! יתר המידע - באתר.

דליה: לשאלה האם מורים נוטים להיכנס לאחר האינטרנט - תשובתי: תלוי מי מזמין. מורה למדעים בהחלט יפנה לאינטרנט. דמויות אחרות כמו רכז טיולים, רכז חברתי כמעט ולא יכנסו לאתר. לא לצמצם יותר את הטקסט. התיאור נותן רעיון, וגירוי.

מיה: מה מעניין את המורה?

עדנה: בעיקר משך התכנית, עלויות, ופחות תכנים.

תמי: כדאי להשקיע בסקר מי המזמינים. אינטואיטיבית - בעיקר רכזים חברתיים. חשוב לבדוק כיצד הם עובדים, על פי מה ההחלטות מתקבלות (על תרבות). את רכזי התרבות מעניין שהפעילות תהיה מהנה, חוויתית. לא ממש מעניין מה הנושא. כדאי להיעזר ברכז החברתי.
חטי"ב ויסודי פועלים ממניעים שונים.

מיה: בירושלים שהזמנות דרך סל תרבות (בעיקר יסודי) כדאיות מבחינת מחיר, מתברר ש-1/3 מהמזמינים הם דרך סל תרבות.

שבתאי דובר: אנשי המוזיאון רגישים מדי. לציבור אין זמן לקרוא חומר קטלוגי. מחפשים מה חדש. צריך לפרסם רק את החדש ולהפנות לשאר המידע לאתר האינטרנט.
בהנחה שהציבור מחונך לפורמט הזה.

מיה: מתברר שלוקח זמן למערכת לעכל נושא חדש ודווקא נושאים ותיקים יותר נפוצים. מצד שני, לעתים מורה לא רוצה לחזור מדי שנה על אותו נושא, למרות שהתלמידים שונים.

דליה: כאשר יש אינטראקציה שחשובה ללימודים ואין אפשרות לעשותה בביה"ס, המורה למדעים לוחץ על המנהל להגיע למוזיאון המדע.
השאלה - כיצד פורצים למעגל נוסף של מורים. האם דפי המידע הם האמצעי הנכון?

תמי: דפי המידע צריכים לכלול התייחסות לשאלה למה כדאי לבוא למוזיאון המדע (לא משנה לאיזה נושא). למשל - הצעה לקופון הנחה...

מיה: בתי הספר של מנח"י מקבלים הנחה. יש לזה סיבות היסטוריות. כשהתחלנו את הפעילות במוזיאון, מיכאל גל, שעמד בראש מנח"י טען שעל העירייה לתמוך במוזיאון, ע"י הנחה ומתן כרטיס מנוי אישי חינם לכל תלמיד, ממומן ע"י העירייה. התמיכה פסקה לאחר שנתיים. המוזיאון ניסה להפסיק לתת הנחה ומנוי, והטענות מבתי הספר כלפי המוזיאון לא איחרו לבוא. נאלצנו להמשיך במתן מנויים ללא תמיכה.

דליה: עד היום הנחות לפעמים בעוכרינו. יש בתי"ס שלא מוכנים להגיע במסגרת ומחיר רגילים, לאחר שהגיעו באופן קבוע לפרויקט מסובסד כמו "נקודת אור".

שבתאי: לא יתכן ש-18 ₪ להעשרה תרבותית שמהווה 1/2 מחיר מכרטיס קולנוע יהווה בעיה. צריך לפנות בעניין זה להורים.

נורית: האופנה בקרב הורים, דווקא משכבות סוציו-אקונומיות גבוהות, להתנגד לתוספת תשלום באשר היא, בשם שמירה על עקרונות שיוויון וחינוך חינם. הם אינם מוכנים לשלם על הפעילות בטענה שזה תפקידו של ביה"ס.

בת שבע: איזה קשר יש לנו עם מנהלים?

מיה: התקיימו כמה כנסי מנהלים של מנח"י במוזיאון +מפגשים של מנהלים במקומות אחרים. ניתנה לנו הזדמנויות לחשוף את המוזיאון.

נורית מיקוד הדיון;
דפי המידע ימשיכו להישלח לבתיה"ס באופן לא ממוען השאלה מה ישלח? מה גובר: הצורך בפרסום ראשוני, מתן מידע או הצורך במיצוב?

עדנה: ניתן לצפות לחיפוש ב-Google ולחיפוש מתקדם. לתת לביה"ס דף מגרה בעל אופי שיווקי פרסומי לגמרי, עם ציון והבלטה של הדברים החדשים.
החוברת הנוכחית לא מספיק מגרה להגיע.

צריך דף מגרה קודם כל על מנת שיפנו! ולמי שפונה לתת את מלוא המידע. בעצם 2 שלבים. מי שמגיע למוזיאון חלק חומר על פעילויות חדשות.

בת שבע: כמה רעיונות:
לעבוד דרך email שמגיע אישית לא בתתפוצה רחבה ואנונימית. התיחסות אחרת. (החוברת נתקעת במזכירות).
להכין מאגר של מורים מתעניינים ברשימת תפוצה ולשלוח מידע דרך המייל. החוברת תשלח או תינתן בשלב II למתעניינים, לקהל מבוקר.
לחלק בקיץ - בהשתלמויות (במה"ד) בפסג"ה בכל הארץ +אשכולות פיס. (לברר איפה מתקיימות השתלמויות למורי מדעים דרך המדריכים).

מיה: לא לאבד את שאר הארץ.
האם לערב את משרד הפרסום בפנייה גם למערכת החינוך?

תמי: כן.

בת שבע: מיילים אישיים של מדריכים! עושים את העבודה!

נורית: מקריאה טקסט של "גלגלים". מה דעתכם על הנוסח?

תמי: הניסוח "פטרוני, יכנאי", לא משכנע, אך המידע כן - מעדיפה משהו יותר ענייני.

בת שבע: רכזים חברתיים לא יקראו, המידע כתוב למורים למדעים.

תמי: להדגיש בפרסום הרחבת אופקים, להדגיש ייחודיות של המוזיאון, מה יש כאן שאין במקום אחר! המורים למדעים אינם זקוקים לחוברת צבעונית ברמה גבוהה כזו.

בת שבע: דוגמה למשהו שעובד על המורים - הרסום של מט"ח: בנה מדורג שרואים את הגילאים.

סמאהר: גם במגזר הערבי המזמינים אינם בהכרח המורים. מבקשת שיגשו לרכזי מדעים כדי להתייעץ על בחירת הנושא, מבקשים מידע ספציפי לפי הגיל.
למגזר ערבי הכי טוב לשלוח בתחילת אוקטובר.

נורית: שווה לקיים דיון נפרד על המגזר הערבי כדי לקבל את המידע הרלוונטי.

דיאנה: כותרת משפט מסכם - קורא לרכז חברתי מידע נוסף - קורא למתעניינים יותר מורים למדעים.

בת שבע: הכי חשוב למשוך את המנהל. בעיקר ביסודי, פחות בחט"ב.

סמאהר: צריך להיזהר בפרסום. למשל: הטקסט שכתוב לגבי "נעים במוזיאון" לא תואם את המציאות. יש מגבלה לטקסט שנכתב טרם פיתוח.

תמי: נחזור לסגנון: מעדיפה סגנון יותר ענייני.

עדנה: הניסוח הזה דווקא מוצלח. משתף את הקורא "נלמד, נעשה..."

בת שבע: אוהבת את הסגנון.

סמאהר: מקווה שיהיו בקרוב דפים "לקראת ביקור ולאחריו" בערבית!
מתעניינים ורוצים לקבל את המידע. האתר רק בעברית ולא תמיד נגיש להם.

לסיכום
ננסה לשלוח בשני שלבים:
דף פרסומי - לכולם. נדון בהקדם בתכניו וסגנונו.
חוברת מפורטת - למורי המדעים בהשתלמויות, בקורסים ולפי דרישה.

חזרה לדף ועדת החינוך

נוצר בתאריך: 28/10/08
עודכן בתאריך: 17/01/11