Skip to main content

החינוך המיוחד במוזיאון

ישיבת ועדת חינוך, מוזיאון המדע, 18 ביוני 2008

מוזיאון המדע

  • נורית שניר- ראש תחום פיתוח חינוכי
  • אסנת בבלי- רכזת פעילויות בתי ספר ורכזת חינוך מיוחד
  • אסתי ברזנר- ראש תחום הפעלה חינוכית
  • סמאהר חוסיין- רכזת מגזר ערבי
  • דיאנה פינוס- רכזת הגיל הרך וקהילה
  • דליה הררי- רכזת הדרכה
  • אתי אורון- רכזת פרוייקטים מיוחדים

 

חברי ועדת החינוך – הוועד המנהל -  מוזיאון המדע

  • ד"ר תמי יחיאלי –, מכללת ירושלים לבנות (מדעים, הדרכה פדגוגית), הוראת המדעים - האונ' העברית, הנחיית מורי מורים - מכון מופ"ת
  • ד"ר שבתאי דובר- מנהל הרשות לקהילה ונוער, האוניברסיטה העברית


משרד החינוך

  • דוד קיסוס- מוזיאונים כסביבת למידה, חקר וגילוי
  • מיכל רגב- האגף לתכנון ופיתוח תוכניות לימודים במשרד החינוך, (הוועדה להתאמת תה"ל במו"ט ללומדים עם צרכים מיוחדים)
  • ענת לאו- מפקחת על החינוך המיוחד במשרד החינוך
  • ריבי לקריץ - מנהלת היח' לנוער שוחר מדע


מנח"י

  • גדי קובץ- מנהל המחלקה לחינוך מיוחד מנח"י.
  • חנה ויטנברג - אחראית השתלמויות בעיריית ירושלים.

 

דוד ילין

  • חגית טישלר- חינוך מיוחד בכיתות מקדמות

 
מורים

  • רותי פקיזגי – מורה בז/בוטינסקי בית שמש ומדריכה מורים של החינוך המיוחד.
  • סלימה איברהים – מורה בבי"ס אילנות.
  • משה בלומנטל- מורה בבי"ס נעורים.
  • אילנה ספיר- מורה למדעים בבי"ס נעורים.
  • ג'נט בנאי- מחנכת ומתאמת ביקורים בביה"ס ברושים
  • סנא אבודלו – מורה בביה"ס אלי"ן

 

מדריכי המוזיאון:

אבנר, דוד, אוסמה, דוניס, סראוות, יפעת, רונן, נועה, לאה, ירדן, טלי, ליאת, שלו, איילה, עדו.

 

נציגי המוסדות השונים מציגים את פועלם

אסנת- המוזיאון משרת את כלל האוכלוסיות ובכללן החינוך המיוחד. בתשס"ז  ביקרו 3000 בעלי צרכים מיוחדים, מתוכם 2100 במסגרת בתי הספר של החינוך המיוחד. במסגרות אלו קיימות תוכניות רבות בהן התלמידים מגיעים שנה אחר שנה. התאמת התוכנית נעשית בשיחה אישית עם המורה תוך תאום ציפיות לגבי יכולות התלמידים והצעות המוזיאון. פריבילגיה זו מתאפשרת רק בחינוך המיוחד ודברים אלו מניבים תוצאות. אני שמחה על הצלחת המוזיאון ומקווה להמשיך בשילוב תוכנית המדעים המתהווה.

ענת- האם יש רשויות נוספות שמגיעות?

ירדן ואסנת - כן. למשל רמלה, הוד השרון, מכבים רעות, תל אביב.

מיכל- האם  יש מידע על 800 המבקרים האחרים שלא במסגרת בתי הספר?

אסנת- בתשס"ז ביקרו, בעיקר במסגרת אקי"ם, מכל הארץ.

איילה- האם ההחלטה להציע לחינוך המיוחד תוכניות רגילות היא עקרונית?

אסנת - כן. זהו חלק מהרציונל שלנו - זוהי זכותם לקבל תכנים של החינוך הרגיל תוך התאמה.

ענת- מתחילת דרכי בפיקוח לקחתי על עצמי קשר עם מוזיאון המדע. למשל כיתה בבית הספר המעיין (פיגור קשה שוכבים) שעוסקת בחקירת מרכיבי המעגל החשמלי-מבחינתי זו פריצת דרך. ישר כוח על התוכניות כאן.

רותי- (מורה בבי"ס ז'בוטינסקי בית שמש חינוך רגיל) הגעתי למנח"י כמדריכה לפני שנתיים כאשר כבר הייתה תוכנית לימודים מוכנה. התקבלתי בברכה ע"י המנהלים בבתי הספר. לא תמיד התוכנית מתאימה לכל אוכלוסייה ואנו "תופרים" לכל אוכלוסייה התאמות. לאחרונה התקבל כסף ממנח"י לרכישת ציוד מדעי לבתי הספר!

גדי- האם יש זיקה בין הצוות כאן לפעילות במעיין? אני זוכר בעצמי את החוויה האישית מפעילות המוזיאון (עין רואה) בגבעת רם מלפני שנים. האם ניתן להביא את המוזיאון לקהילה?

נורית- נדון על כך בהמשך.

מיכל- מחלקת לנוכחים תקציר מהטיוטא של תכנית המסגרת ללימודי מדעים מדע וטכנולוגיה בחינוך המיוחד

מיכל- התוכנית היא מתווה להוראת מדעים מדע וטכנולוגיה בגילאים 6 עד 21. אין התייחסות לנכויות פיזיות, בחלק העיקרי הסוקר את התחומים, אין השמטה של התחומים אלה רק איחודם לכדי 4 נושאים מרכזיים.הלמידה החוץ-כיתתית נכללת ונדונה בין העקרונות הפדגוגיים של תכנית הלימודים. לא נכללה עד כה התייחסות מפורשת למוזיאונים כסביבה חוץ-כיתתית, אך יש בהחלט מקום להוסיף התייחסות כזו. הלמידה במוזיאון היא התנסותית, חוויתית וחשוב להבין איך להעביר את החוויה לידע.

אילנה- חשוב לציין כי המוזיאון והביקור בו אינם מותרות עבור החינוך המיוחד כי אם חובה.

מיכל- גישה מרכזית של התוכנית הוא חלוקה לשני גילאים: צעיר ומבוגר. הרעיון הוא לסייע למורה לקחת את התוכנית ולהתאימה לאוכלוסייה המיועדת . השלב הבא הוא להעלות את המידע לאתר האינטרנט.

מדריכי המוזיאון
ירדן-
דברים העושים את פעילות החינוך המיוחד למוצלחת: א. הקבוצות הקטנות. מאפשרות להגיע לכל ילד. חשוב להמשיך כך. ב. ההכנה המוקדמת עם אסנת או המדריך.

אבנר- אנחנו רואים את הקבוצות הללו פורחות ונהנות כאן. המחנכים שלהם מופתעים מתגובותיהם החיוביות..

דוד רוזנברג- הפעילויות במוזיאון מתבצעות בסדנאות או סביב מוצג. עם החינוך המיוחד אנו מדגישים את הקשר ועיבוד החוויה.

נעה- לגבי התכנים, בכל מפגש אנו עובדים עם אותו מערך ומנסים להעביר את אותן המטרות באמצעים מותאמים אחרים. בנוסף, לגביי כמדריכה, אני לומדת המון מהקבוצות של החינוך המיוחד בהקשרים שמסייעים לי להדרכת הקבוצות הרגילות (מעבר מאב-נורמאלי לנורמאלי).

ענת- הרבה ילדים שלנו לא מבינים את העולם בו הם חיים. ההתנסויות כאן מסייעות להם להבין את העולם.

נורית- כל אחת מהנקודות שהועלו כאן רלוונטית לכל סוגי האוכלוסייה, ולכן כמו שנעה אמרה אנו לומדים מאחד לשני ולהפך.
למשל: אנו מנסים להדגיש במוזיאון תהליך שלם של: הכנה לפני ---> ביקור במוזיאון---->ס יכום והעמקה לאחר הביקור. מתאים לכל האוכלוסיה, וודאי וודאי נדרש לאוכלוסיות מיוחדות.

משה-  עד כה לא היו תקציבים ומשאבים למדע בחינוך המיוחד. זה חידוש חשוב.

דוד קיסוס- פרויקט מתנות 60 למדינה- המתנות היפות והרבות ביותר מגיעות מהחינוך המיוחד. קיים תיעוד באתרי האינטרנט של בתי הספר. אני מבקש שלאחר ביקור עם תלמידים במוזיאון תתעדו את הביקור באתרי האינטרנט. בקשה נוספת: צרו מאגר של פעילויות באינטרנט. בנוסף, כדאי לעקוב אחר הדברים באתר המוזיאונים של משרד החינוך.

אסתי- בקורס רכבת קלה שהתקיים במוזיאון למורים, עבודת הסיום המוצלחת ביותר הייתה של זוג מורות מהחינוך המיוחד. עבודה זו משמשת אותנו עד היום כמודולה פעילה בהדרכות המוזיאון לכלל האוכלוסיות.

 

סיכום ביניים ומעבר לדיון

נורית- הרעיון המקורי היה גם להראות מוצגים ואיך מפעילים את אוכלוסיות החינוך המיוחד סביבם, אך קשת המוזמנים כאן רחבה מדי ומייצגת אוכלוסיות רבות מדי, לכן לא ניתן לעשות זאת כעת. נוכל לעשות זאת באופן פרטני למעוניינים.

שאלה לדיון: איך המוזיאון יכול להשתלב או לסייע לשלב לימודי מדעים במסגרות של החינוך המיוחד?

רותי- השתתפתי במוזיאון במפגש שעסק בהכנה המוקדמת לביקור במוזיאון ולהיכרות עם אתר האינטרנט של המוזיאון. נושא זה מאוד חשוב. בזכות שלב ההכנה המוקדמת, הלמידה הופכת משמעותית יותר. חשוב שנביא את המורים של החינוך המיוחד להשתלמות לקראת ביקור במוזיאון ונחשוף בפניהם את האתר העשיר.

ענת- האם את חושבת שניתן להתנות את הביקור במוזיאון בהכנה מוקדמת?

נורית- כיצד להתנות?

ענת-
התערבות שלנו יכולה לסייע.

גדי- השלכה של הצעה כזו תהיה המשך הירידה במספר המבקרים- ירידה שכבר קיימת.

משה- צריך לפעול להבאת המוזיאון לבתי הספר.

אסנת- זו אכן התנסות טובה אך חשוב שלא תבוא במקום ביקור במוזיאון אלא תהיה תומכת. הביקור במוזיאון חשוב לילדים אלו, שלרוב לא זוכים לכך עם הוריהם. ניסיון עם עריכת  השתלמויות לגננות לפני כ – 10 שנים במסגרת עבודת המאסטר שכללה הנחיית הגננות לעריכת פעילויות חקר וגילוי בגן בתמיכת המוזיאון.

חגית- לגבי הכיתות המקדמות: צריך לשים לב לילדים אלו. תרבות הביקור במוזיאונים רחוקה מהם ולכן מצריכה הכנה רבה מראש. ערך מוסף של הביקור במוזיאון (נוסף למדע) הוא צוות ההדרכה. רצוי שצוות ההדרכה יגיע מראש לכיתות אלו, יבטל את האנטגוניזם וייצור רצון למפגש חוזר. מאד חשוב שהילדים לא ירגישו שהם מקבלים משהו שונה מאשר מה שמקבלים בני גילם!!

סראוות- הפחד של המורים מהמדע נותן להם תירוצים להתחמק מהנושא.

נורית- הרעיון של רותי להשתלמות יוכל לסייע.

חנה- בעבר הייתה יוזמה לבנות קורס עם למד"ע שמטרתו לקשר מדע וטכנולוגיה למורי החינוך המיוחד אך זה לא יצא לבסוף לפועל.

אסתי- אין צורך בקורס ארוך כמו הסבה של מורים למדעים. אלא רק למטרת הנגשה.

רותי- בבית ספר ז'בוטינסקי שאלנו את תערוכת מראות והכשרנו את כל המורים. יצאו דברים נפלאים.

מיכל- צריך לחשוב כאן במוזיאון על השתלמות להקטנת הפחד של מורים. במסגרת השתלמות כזו צריך שהמורים יפתחו מיני- תערוכה אותה הם ייקחו איתם.

ענת- אפשר שביה"ס מסוים יכין  תערוכה שתנדוד בין שאר בתי הספר. קיים מודל כזה של הצגת תיאטרון שהכינו תלמידי החיוך המיוחד והם מריצים אותה בבתי ספר שונים.

משה- אנחנו יצרנו את המצב הבעייתי הקיים היום, כי לא דאגנו שיהיו מעבדות וכלים בבתי הספר של החינוך המיוחד.

עידו- קיימת חשיבות רבה לסדרה של מפגשים. תלמידי החינוך המיוחד זוכרים הכול מהמפגש הקודם. בנוסף, צריך עקביות בקשר עם המדריך.
איילה- מצטרפת לעידו- קיים תסכול בחד-פעמיות של המפגשים. על אחת כמה וכמה ההחמצה הורגשה עם ילדי גן תקשורת. עד שמבינים איך לתקשר איתם נגמר המפגש...היתה מאד רוצה שתהיה לה האפשרות להגיע לגן/כיתה שעומדת להדריך אפילו רק כדי לצפות בתלמידים ולהכיר אותם ואולי גם לעשות איתם פעילות מקדימה.

ירדן- לפני אחד המפגשים המורה הגיעה למוזיאון ועברה איתי על כל המוצגים בדגש על התלמידים שלה. הדבר תרם מאוד למפגש. אני ממליצה זאת לכולם.

סלימה- אנו מעונינים לקיים סדנא שבועית מעשית במוזיאון שתלווה בסדנא תיאורטית בבית הספר.

גדי- צריך למצוא קרנות, כספים.... אי אפשר לברוח מהשאלה התקציבית.

חנה- כארבעה מבתי הספר של החינוך המיוחד במחוז נכנסו לרפורמה של אופק חדש.


סיכום


נורית- ההשתלמות עליה דיברנו היא לחם חוקנו ונצטרך את שיתוף פעולתכם. היום הייתה יריית הפתיחה. תודה לכל המשתתפים. משמח ומרגש לראות את כולכם כאן, ובעיקר לשמוע אתכם. אנחנו מקווים שזו ראשיתו (בעצם המשכו) של קשר פורה וארוך.

ולנושאים אחרים...

 

  • בקיץ תפתח תערוכה חדשה העוסקת במדע בסיפורי ילדים.
  • מרכז המשאבים בו אנו נמצאים עומד לשירותכם. 
  • הזמנה לכנס של המגזר הערבי בשבוע הבא.


רשמה: טלי קליינמן

נוצר בתאריך: 25/01/09
עודכן בתאריך: 17/01/11