Skip to main content
header

מרק ירקות

למה חשוב לאכול מרק ירקות?

ירקות טריים ומבושלים מכילים ויטמינים, מינרלים וסיבים החיוניים לגוף. באמצעות בישול משותף של מרק צבעוני ומזין, ננסה להפוך את אכילת הירקות לחוויה מהנה ולהבין תופעות המתרחשות בזמן בישול המרק: איך הירקות משנים את צבעם? מדוע מרקם הירקות משתנה כתוצאה מהבישול? האם יש כללים שעוזרים לשמור על הערך התזונתי של הירקות בזמן הכנת המרק?


מצרכים
  • 2 קישואים
  • 2 גזרים
  • 2 בטטות גדולות
  • 2 בצלים
  • חתיכת דלעת
  • אפונה
  • תירס מקופסה
  • שורש סלרי
  • שורש פטרוזיליה
  • מלח, פלפל שחור, פטרוזיליה וכורכום
  • מים (רותחים) לכיסוי הירקות בסיר

אופן הכנה
  • שוטפים היטיב את כל הירקות.
  • מקלפים את הירקות (קישואים אין צורך לקלף).
  • חותכים את הירקות (קישואים, בטטה, גזר, דלעת) לקוביות. קוביות קטנות מקצרות את זמן הבישול ומנעות אובדן של ערכים תזונתיים בעת חימום ארוך מדי של הירקות (חשוב שהקוביות יהיו שוות בגודלן כדי שנוכל אחר כך לערוך מבחן טעימות ולא נהיה מושפעים מגודל הירקות בזיהוי).
  • מטגנים בשמן, בסיר גדול, את הבצל החתוך ולאחר מכן מכניסים את שאר הירקות ומערבבים.
  • מתבלים במלח, פלפל שחור, פטרוזיליה וכורכום.
  • יוצקים מים רותחים עד כיסוי הירקות, מערבבים את הירקות, מוסיפים עוד 2 כוסות ומביאים לרתיחה.
  • מנמיכים את האש ומבשלים כשעה על אש נמוכה. רצוי לבדוק את הירקות ולמנוע בישול יתר.
  • ניתן להוסיף את התירס והאפונה לקראת  סוף זמן הבישול, כדי שהם לא יתפרקו וישמרו על צורתן.

שימו לב:
  • החימום משנה את המרקם, את הצבע ואת הטעם של הירקות: במהלך הבישול מתפרקים התאים שבצמח ומאבדים את יציבותם. החימום אחראי על שחרור מולקולות הטעם והוא גורם לשינוי צבעם של הירקות (בעיקר של הירקות הירוקים).
  • חשוב לאכול את הירקות וגם את הנוזל: בזמן הבישול מינרלים (כגון נתרן, אשלגן) וויטמינים (כמו ויטמין (B משתחררים מהירקות ומתמוססים בנוזל !!! ויטמין A יציב יחסית, ויטמין  C רגיש לחום ולחמצון ולכן כדאי לאכול מזון טרי שעשיר בוויטמין C (פלפל אדום, תות-שדה, קיווי, כרוב, לימון, אשכולית).  
  • לילדים שלא כל כך אוהבים לאכול מרק ניתן לשים על צלחת כף ירקות מבושלים מתוך המרק ולשחק משחק זיהוי: עוצמים את העיניים וסותמים את האף. האם ניתן לזהות את הירקות השונים? (תודה לפרופ' חווה תובל על הרעיון).
  • שמתם לב שלא המלצנו על הוספת אבקת מרק? אבקת המרק מכילה תערובת של תבלינים שאין לנו שליטה עליה. עדיף להוסיף לבד תבלינים, להכיר אותם ולפתח טעם אישי.

עוד על ויטמינים:

ירקות עשירים במינרלים ובוויטמינים: ויטמינים הינם חומרים (תרכובות אורגניות) שחיוניים לנו אבל גופינו אינו מסוגל לייצר אותם בעצמו. כמעט כל פעולה שמתרחשת בגוף קשורה לוויטמינים. למשל בפירוק ויצירת חומרים בגוף, בניית עצמות ורקמות, ספיגת מינרליים, קרישת דם, שמירה על קצב עיכול סדיר, ובתפקוד מערכת העצבים ומערכת החיסון וכו'..

חוסר בוויטמינים יכול לגרום למחלות שונות כמו רככת העצמות שזו מחלה שנובעת מחוסר בוויטמין D, שדרך אגב נמצא בחלב, וגורמת לעצמות להיות רכות וכתוצאה מכך להתעקם.


Image by essgee51
 
נוצר בתאריך: 31/01/12
עודכן בתאריך: 18/05/15